بررسی اثرات سطح پلاسمایی ویتامین دی3 بر مقاومت به انسولین و اصلاح فاکتورهای بیوشیمیایی پلاسما در بیماران دیابتی نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
شیوع بیماری دیابت به دلیل عوامل مختلف به شدت در حال افزایش است. پدیده مقاومت به انسولین یکی از علل اصلی بروز این بیماری است که به دلایل مختلفی همچون کاهش سطح سرمی ویتامین دی 3 رخ می دهد. در این مطالعه رابطه بین سطح پلاسمایی ویتامین دی 3 با مقاومت به انسولین و فاکتورهای لیپیدی پلاسما ارزیابی گردید.
روش بررسی
این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی بیماران دیابتی نوع دو مراجعه کننده به کلینیک دیابت درمانگاه بقیه اله تهران از تیر تا شهریور 1394 انجام گرفت. ابتدا داده های دموگرافیک گردآوری و سپس مقادیر سرمی ناشتای ویتامین دی3، گلوکز و لیپیدهای پلاسمایی اندازه گیری شد. بیماران به دو گروه نرمال و دچار کمبود ویتامین دی3 تقسیم شده و میزان لیپیدهای پلاسما و فشارخون بین آن ها مقایسه گردید. سپس افراد هایپوویتامینوز تحت درمان با ویتامین دی3 به مدت هشت هفته قرار گرفتند تا سطح آن به بالای ng/ml 30 برسد. سپس روی درمان نگه دارنده 50000 واحد ویتامین دی3 ماهیانه و g 1/5 کربنات کلسیم روزانه قرار گرفتند. پس از دو ماه دوباره بررسی شدند.
یافته ها
187 نفر (99 مرد و 88 زن) وارد مطالعه شدند. شیوع هایپوویتامینوز در افراد چاق بیشتر بود. درمان با ویتامین دی3 موجب تغییر معنادار HbA1c، HDL، تری گلیسرید، قندخون ناشتا و ویتامین دی3 گردید، اما در سایر شاخصه ها تغییرات معنادار ایجاد نشد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد کمبود ویتامین دی3 یکی از علل افزایش گلوکز پلاسما و دیس لیپیدمی باشد. همچنین اصلاح سطح پلاسمایی ویتامین دی3 می تواند منجر به کاهش مقاومت به انسولین و نیز اصلاح الگوی لیپیدی پلاسما در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
797 تا 804
لینک کوتاه:
magiran.com/p1791619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!