بررسی کارایی فرایند آنزیمی هورس رادیش پراکسیداز (HRP) و آب اکسیژنه در حذف آلکیل بنزیل سولفونات خطی (LAS) از محیط های آبی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
تصفیه آنزیمی از دیر باز به دلیل مزایای زیاد مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است. دترجنت های آنیونی یکی از بزرگ ترین خانواده شوینده ها می باشند که در دهه های اخیر وارد محیط زیست شده است. در این پژوهش به بررسی کارایی فرایند آنزیمی هورس رادیش پراکسیداز (HRP) در حذف آلکیل بنزیل سولفونات خطی (LAS) از محیط های آبی پرداخته شده است.
مواد و روش ها
در یک مطالعه تجربی در مقیاس آزمایشگاهی و در یک راکتور ناپیوسته، آنزیم استخراج شده از ریشه هورس رادیش در فرایند حذف آنزیمی دترجنت آنیونی مورد بررسی قرار گرفت. جهت مطالعه کارایی فرایند متغیرهای غلظت آنزیمی (U/mL 2-5/0)، آب اکسیژنه (mg/L 4-5/0)، غلظت دترجنت (mg/L 500-100) و زمان 60-0 دقیقه بوده است و غلظت دترجنت خروجی فرایند با روش متیلن بلو و اسپکتروفتومتر در طول موج 652 نانومتر اندازه گیری شد و در نهایت سینتیک واکنش مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
فعالیت آنزیمی عصاره استخراج شده از ریشه هورس رادیشU/mL 3/15بوده است و در pH خنثی بالاترین فعالیت را از خود نشان داد. در شرایط بهینه به دست آمده (غلظت آنزیم U/mL5/1، آب اکسیژنهmg/L 2، 5/7=pH و غلظت 250 میلی گرم بر لیتر دترجنت آنیونی) راندمان حذف دترجنت آنیونی 98 درصد بوده است. اضافه نمودن تدریجی واکنشگرها (آنزیم و آب اکسیژنه) منجر به افزایش راندمان (5/99 درصد) شده است. مرتبه واکنش آنزیمی از واکنش درجه یک تبعیت بیش تری داشت. ضریب همبستگی (R2) بالای 99/0 و میانگین ثابت سرعت واکنش برابر721/0 بر لیتر در دقیقه بوده است (p-value≥0.05).
استنتاج: فرایند تصفیه آنزیمی با استفاده از هورس رادیش پراکسیداز می تواند به عنوان یک روش دوستدار محیط زیست در حذف آلاینده هایی مانند دترجنت ها از محیط های آبی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p1792009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!