مشخصه های رویشی کلن های بومی و غیر بومی صنوبر در نهالستان اردبیل

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مشخصه های مناسب رویشی و مقاومت به آفات و بیماری های نهال های صنوبر درخزانه های تولید نهال، نقش به سزایی در انتخاب کلن یا گونه مناسب برای توسعه و ترویج آنها دارد. بدین منظور مشخصه های رشد ارتفاعی، قطری، درصد زنده مانی، درصد یکنواختی و درصد آلودگی به آفت و بیماری 34 کلن صنوبر بومی و غیر بومی در یک دوره رویشی در خزانه آزمایشی واقع در نهالستان اردبیل مورد بررسی قرار گرفت. کمینه زنده مانی در کلن های بومی و غیر بومیP. euramericana، P.-nigra، P. deltoides و P. alba به ترتیب83 ، 78، 65 و13 درصد بود این در حالی است که در کلن های گونه P. alba زنده مانی از 61 درصد تجاوز نکرد. در بین 17 کلن P. nigra، بیشترین میانگین رویش ارتفاعی (180سانتی متر) را کلن غیر -بومیP.n .56.75 به خود اختصاص داد. در میان کلن هایP. alba بیشترین رویش ارتفاعی (131سانتی متر) به کلن غیر-بومیP.a.17.60 تعلق داشت. بیشترین رویش قطری و ارتفاعی در بین کلن های غیر بومی P. deltoides به P.d.73.51 وP.d.69.55 و در بین کلن های غیر بومی P. euramericana به کلن P.e .triplo اختصاص داشت. از نظر ابتلا به آفات و بیماری ها، کلن های بومیP. nigra و P. alba در مقایسه با کلن های غیر بومی مقاومت بهتری نشان دادند. به طور کلی اغلب کلن های غیر بومی جزء کلن های برتر بودند که در کنار برخی کلن های بومیP. nigra می توانند برای تولید نهال و درختکاری در اقلیم مشابه استان، معرفی شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
454 تا 466
لینک کوتاه:
magiran.com/p1792866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!