مقایسه تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده زنان شهری و روستایی مهاجر به تهران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مهاجرت به عنوان یکی از پدیده های جمعیتی در هر شکل و با هر انگیزه یا پیامدی، تاثیرات اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی گوناگونی را در سطوح محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی به دنبال دارد؛ از دیگر سو باروری نیز در مطالعات علوم بهداشتی و جمعیتی جایگاه ویژه ای دارد و پژوهشگران این حوزه ها همواره به بررسی تغییرات و روند این مقوله از ابعاد مختلف پرداخته اند. هدف از مطالعه حاضر، مدلسازی میانگین تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده زنان مهاجر شهری و روستایی به شهرهای استان تهران با استفاده از رگرسیون درختی می باشد.
روش بررسی
داده ها بر اساس 2 درصد از داده های خام سرشماری سال 1390 به دست آمد و با استفاده از مدل رگرسیون درختی تحلیل شد. مدل های درختی، روش های آماری ناپارامتری هستند که پیش فرض های پیچیده و بعضا غیرقابل تحقق روش های پارامتری متداول را نداشته و از دقت مناسبی برای مدلسازی نیز برخوردار هستند. این روش ها تفسیر ساده نتایج را به دنبال دارند و از این رو مورد توجه بسیاری از پژوهشگران در حوزه های مختلف اعم از علوم اجتماعی قرار گرفته اند.
یافته ها
سن، سطح تحصیلی، وضعیت شغلی، دلیل مهاجرت و وضعیت استفاده از اینترنت زنان مهاجر شهری و سن زنان مهاجر روستایی، به عنوان متغیرهای تاثیرگذار در پیش بینی میانگین تعداد فرزندان زنده به دنیا آمده به دست آمد.
نتیجه گیری
نتایج مستخرج از رگرسیون درختی حاکی از آن است که زنان مهاجر شهری در گروه های سنی بالاتر، با سطح تحصیلی پایین تر، غیرشاغل و کسانی که از اینترنت استفاده نمی کنند، میانگین تعداد فرزندان زنده بیشتری به دنیا آورده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1793050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!