ارزیابی ریسک فاکتورهای ارگونومیک و بررسی تاثیر مداخلات ارگونومیک بر آن در کارگران صنعت سنگبری با استفاده از چک لیست WISHA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و اهداف
فعالیت های جابه جایی دستی بار به صورت کوتاه یا بلند مدت، می تواند عوارضی مانند پارگی، شکستگی، تنش های سیستم قلب و عروق، خستگی ماهیچه ای و اختلالات اسکلتی- عضلانی به خصوص در مهره های کمر ایجاد نماید. هدف این مطالعه ارزیابی ریسک فاکتورهای ارگونومیک کارگران سنگبری و تاثیر مداخلات ارگونومیکی در کاهش این ریسک فاکتورها در پست های کاری آنها می باشد.
روش بررسی
در یک مطالعه مداخله ای به روش قبل و بعد، شناسایی ریسک فاکتورهای ارگونومیک 50 نفر کارگر مرد یک شرکت سنگبری با استفاده از چک لیست WISHA انجام شد. مداخلات اجرا شده، شامل نصب جرثقیل بازویی منوریل وکیوم دار و گیره دار، استفاده از پالت فلزی با گارد دوطرفه قابل حمل با لیفتراک، پالت جمع آوری ضایعات با قابلیت حمل به وسیله جرثقیل سقفی یا لیفتراک و نصب دستگاه واگن کش می باشد. آنالیز آماری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه20 و آزمون های آماری تحلیل واریانس و ویلکاکسون انجام گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج حاصل از مطالعه، 78 درصد از کارگران، قبل از شروع مطالعه، حداقل در یکی از 7 پوسچر نامناسب مورد بررسی دارای ریسک فاکتورهای ارگونومیک بوده اند؛ به طوری که بیش ترین این ریسک فاکتورها به ترتیب مربوط به کارگران پست های کاری بارگیری کوپ، جمع آوری ضایعات سنگ(100 درصد)، وسط کار(2 /76درصد)، برش کوپ(71/4) و ساب (50 درصد) می باشد. این مقادیر بعد از اجرای مداخلات ارگونومیکی در پست های کاری بارگیری کوپ، ساب، جمع آوری ضایعات سنگ(100 درصد) و در پست های کاری وسط کار و برش کوپ(42/8 درصد) حذف گردیدند. به طوری که اختلاف بین ریسک فاکتورهای ارگونومیک قبل و بعد از مداخلات معنادار بود(0/043>p).
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که میزان شیوع ریسک فاکتورهای ارگونومیک ناشی از کار در کارگران صنعت سنگبری مورد مطالعه، بسیار بالا بوده ولی پس از انجام مداخلات، ریسک فاکتورهای ارگونومیک بین 42/8 تا 100 درصد کاهش یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1793325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!