تاثیر آموزش همتا قبل از جراحی پیوند عروق کرونر قلب بر کیفیت زندگی بیماران پس از ترخیص

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ارتقاء کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی پیوند عروق کرونر به منظور کنترل عوامل خطر و کاهش احتمال بستری مجدد ضرورت دارد. این مطالعه با هدف تعیین اثر آموزش توسط همتایان بر کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی انجام شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی، دو بیمار با جراحی قبلی پیوند عروق کرونر به عنوان آموزش دهنده همتا تعلیم داده شدند. بیمارانی که در برنامه عمل پیوند کرونر قرار داشتند، به صورت سیستماتیک در دو گروه کنترل و آزمون قرار داده شدند. هر دو گروه قبل از عمل جراحی، آموزش خود مراقبتی پس از ترخیص را در بخش دریافت کردند. گروه آزمون (40n=) توسط آموزش دهندگان همتا آموزش داده شدند. گروه کنترل(40n=)، آموزش روتین توسط پرستاران بخش را دریافت کردند. کیفیت زندگی بیماران قبل از عمل، یک و دو ماه پس از ترخیص با استفاده از فرم کوتاه 12 سوالی پرسشنامه کیفیت زندگی بررسی شد. آزمون تحلیل واریانس چند متغیره به منظور تحلیل داده ها به کار گرفته شد.
یافته ها
در گروه آزمون، میانگین نمرات کیفیت زندگی قبل از عمل، یک ماه و دو ماه پس از ترخیص به ترتیب90/4 ± 82/31، 83/3 ± 06/28 و96/4 ±82/35 بود. در حالی که در گروه کنترل به ترتیب 91/6±56/31 ،03/4± 31/29 و21/4±58/25 بود. نتایج نشان داد که میانگین نمرات کیفیت زندگی دو گروه، یک و دو ماه پس از ترخیص با هم تفاوت داشت) 52/13 F=‚001/0(p<، به طوری که میانگین کیفیت زندگی در گروهی که توسط همتایان آموزش دیدند بالاتر از گروه کنترل بود.
نتیجه گیری
بیمارانی که توسط همتایان آموزش داده شدند، پس از جراحی پیوند عروق کرونر قلب در مقایسه با گروه کنترل کیفیت زندگی بهتری داشتند. به نظر می رسد آموزش بیماران توسط همتایان می تواند در خود مراقبتی و بهبود کیفیت زندگی این بیماران سهم موثری داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1793862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!