پایایی و روایی مقیاس نسخه فارسی بدنامی ناباروری در زنان نابارور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
براساس کمیته عمل جامعه آمریکا برای پزشکی تولید مثل، ناباروری یک موقعیت تعریف شده از طریق ناتوانی در رسیدن به بارداری موفق در 12 ماه یا بعد از آمیزش مناسب محافظت نشده یا اهدای درمانی اسپرم است. اگرچه تجربه ناباروری ممکن است برای فرد مبتلا به ناباروری و فرد سالم متفاوت باشد، اما این مسئله بر زوج به عنوان یک واحد اثر می گذارد و چالش های خاصی را برای آن ها ایجاد می کند.
روش
پژوهش حاضر همبستگی از نوع تحلیل عاملی تاییدی بود. 166 زن نابارور از مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی خوزستان به صورت نمونه گیری هدفمند-داوطلب و با استفاده از مصاحبه انتخاب شدند. آن ها مقیاس های بدنامی ناباروری، عزت نفس روزنبرگ، باورهای خودکارآمدی عمومی و خودانتقادی را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و شاخص های برازندگی و نرم افزارهای آماری Amos و 21-SPSS انجام شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که مدل 4-عاملی مقیاس بدنامی ناباروری با سه شاخص اصلاح برازنده جامعه است. همچنین، ضرایب آلفای کرونباخ کل مقیاس و عامل های مورد برازش در حد قابل قبول است، ضریب باز-آزمایی این مقیاس به فاصله 1 ماه 58/0 و ضریب روایی واگرا این مقیاس با مقیاس های عزت نفس روزنبرگ و خودکارآمدی عمومی و ضریب روایی همگرا آن با مقیاس خودانتقادی معنادار بودند (001/0> p).
نتیجه گیری
با توجه به روایی و پایایی مناسب این مقیاس می توان از آن برای فعالیت های پژوهشی و درمان این نوع خاص از جامعه در مراکز درمانی و تحقیقاتی ناباروری استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1794437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!