آثار خوردن کندر، خرما و میوه به در دوران بارداری و شیردهی بر سلامت ذهن، خلق و رفتار کودک از منظر قرآن، حدیث و علوم پزشکی

نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
با توجه به نقش تغذیه سالم در سلامت جسم و روان انسان، مطالعه حاضر با هدف بررسی و تبیین آثار تغذیه مادران در دوران بارداری و شیردهی به ویژه مصرف کندر، خرما و میوه به بر سلامت ذهن، خلق و رفتار کودک از منظر قرآن، حدیث و علوم پزشکی انجام شد.
روش کار
در این پژوهش میان رشته ای که بر اساس روش اسنادی انجام شد، جستجو در منابع برای مقالات علمی منتشر شده از سال 1980 تا سال 2016 در پایگاه های علمی نظیر Google scholar، PubMed، SIDوScopusصورت گرفت. هم چنین با استفاده از نرم افزارهای جامع التفاسیر و جامع الاحادیث نور، تفسیر آیات51 سوره مومنون، 172 و 233 سوره بقره و آیات 25 و 26 سوره مریم و نیز کلمات «اللبان»، «الرطب»، «التمر» و «السفرجل» در احادیث اهل البیت (ع) جستجو شد و آثار مصرف کندر، خرما و میوه به در دوران بارداری و شیردهی مادران بر سلامت ذهن، خلق و رفتار کودک بررسی و تبیین شد.
یافته ها
بر اساس متون اسلامی، در دوران بارداری خوردن میوه به بر هوش، شجاعت و شخصیت کودک؛ خوردن کندر بر هوشمندی، دلیری و خوش خلقی و نیز خوردن خرما بر بردباری فرزند می افزاید. در پژوهش های علمی نیز اثر ضدافسردگی میوه به و آثار ذهنی و روانی ترکیبات آن و تاثیر کندر در افزایش حافظه و تمرکز و کاهش افسردگی و اضطراب و نیز نقش ترکیبات غذایی خرما در کاهش و از بین بردن خستگی، افسردگی و بدخلقی مشخص شده است. همچنان که نوع تغذیه مادر در ترکیبات شیر وی و در نتیجه رشد هوش، آرامش، اعتماد به نفس، اخلاق و رفتار مطلوب کودک اثرگذار است.
نتیجه گیری
خوردن کندر، خرما و میوه به در دوران بارداری و شیردهی، افزون بر آثار مثبت بر جسم کودک، در شخصیت، هوش، اخلاق و رفتار وی نقش مطلوبی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1794995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!