اثر عصاره ی هیدروالکلی برگ گیاه غافث (Agrimonia eupatoria L.) بر سمیت کبدی در موش های صحرایی نر القا شده با تتراکلرید کربن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تتراکلریدکربن ماده ای سمی است که باعث ایجاد سمیت کبدی می گردد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر عصاره ی هیدروالکلی برگ گیاه غافث بر کبد موش های القا شده با تتراکلریدکربن بود.
روش بررسی
در این مطالعه ی تجربی، 42 سر موش صحرایی نر به 6 گروه تصادفی تقسیم شدند. گروه کنترل و شم به ترتیب میزان 2 میلی لیتر بر کیلوگرم نرمال سالین و روغن زیتون به صورت درون صفاقی و گروه دریافت کننده تتراکلریدکربن میزان 2 میلی لیتر بر کیلوگرم تتراکلریدکربن با نسبت 1:1 با روغن زیتون به صورت تک دوز و درون صفاقی دریافت کردند. گروه های تیمار 1، 2 و 3 توسط تتراکلریدکربن القا شده و دو ساعت بعد توسط عصاره ی گیاه غافث به ترتیب با دوزهای 200، 400 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم به مدت 96 ساعت و به صورت درون صفاقی تیمار شدند. سپس نمونه های خونی مستقیما از قلب جمع آوری شده و سطح سرمی آنزیم های کبدی اندازه گیری گردید. مطالعات میکروسکوپی بافت کبد نیز انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنووا و توکی ارزیابی شدند.
یافته ها
نتایج این مطالعه افزایش معنادار سطح سرمی آنزیم های کبدی در گروه دریافت کننده ی تتراکلریدکربن نسبت به گروه کنترل و درمان با عصاره ی غافث و کاهش معنادار سطح سرمی آنزیم های کبدی در گروه های تیمار نسبت به گروه دریافت کننده ی تتراکلریدکربن را نشان داد (001/0P<). همچنین مطالعات بافتی نکروز و التهاب بافت کبد در گروه دریافت کننده ی تتراکلریدکربن و کاهش سلول های نکروزی و التهاب را در گروه های تیمار نشان داد.
نتیجه گیری
تتراکلریدکربن بافت کبد را ملتهب و دچار نکروز می کند. عصاره ی گیاه غافث با کاهش میزان آنزیم های کبدی توانست اثرات سمی تتراکلریدکربن را در کبد کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
82 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1795341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!