بررسی سرو اپیدمیولوژیک عفونتهای مایکوپلاسما هومینیس در مراجعه کنندگان با رفتار های پر خطر جنسی به کلینیک بیماری های رفتاری در شهرستان ارومیه در سال 1395-1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
پیش زمینه و هدف
رفتار های پرخطر جنسی از علل مساعدکننده عفونت های منتقله از راه جنسی به شمار می آید که یکی از این عفونت ها مایکوپلاسما هومینیس می باشد. مطالعه حاضر باهدف تعیین بررسی فراوانی سرولوژیک مایکوپلاسما هومینیس و عوامل موثر بر آن در مراجعه کنندگان با رفتار پرخطر جنسی به کلینیک بیماری های رفتاری شهر ارومیه در سال 1395-1394 انجام شد.
مواد و روش کار
در این مطالعه مورد-شاهدی، 140 مراجعه کننده به مرکز بیماری های رفتاری شهرستان ارومیه به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. همچنین 140 نفر نیز به عنوان گروه شاهد موردبررسی قرار گرفتند. برای همه نمونه ها پرسشنامه تکمیل و 5 سی سی خون جهت تعیین سطح سرولوژی آنتی بادی های ضد مایکوپلاسما هومینیس گرفته شد. آزمایش ها با استفاده از روش ایمنوفلورسانس بررسی شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS نسخه 18 و آمار توصیفی و کای دو استفاده شد. سطح معنی داری، کم تر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
: در مطالعه حاضر از بین مراجعه کنندگان با رفتار پرخطر جنسی، 117 مرد و 23 نفر زن شرکت داشتند که میانگین سنی 5/36 سال (دامنه سنی 56-17 سال) داشتند. بین میزان تحصیلات و وجود آنتی بادی های ضد مایکوپلاسما هومینیس ارتباط معنی داری وجود داشت (001/0 P=) ولی بین سایر مشخصات دموگرافیک و هم چنین سابقه ی بروز رفتار های پرخطر و مخاطره آمیز و وجود آنتی بادی ضد مایکوپلاسما هومینیس ارتباط معنی داری یافت نشد، همچنین در بین گروه شاهد هیچ ارتباط معنی داری بین مشخصات دموگرافیک و میزان آنتی بادی های ضد مایکوپلاسما هومینیس به دست نیامد (05/0
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نقش مایکو پلاسما در بروز عفونت های دستگاه تناسلی و عوارض حاصل از آن پیشنهاد می شود در افراد مراجعه کننده با رفتار پرخطر جنسی به کلینیک بیماری های رفتاری غربالگری آن جزو برنامه قرار بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
715 تا 723
لینک کوتاه:
magiran.com/p1795602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!