بررسی رابطه سلامت سازمانی با ادراک سیاست های سازمانی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ایجاد جو سالم و مبتنی بر عدالت سازمانی، زمینه ساز یک سازمان سالم می باشد و از طریق آن می توان در جهت اعتلای سازمان پیچیده ای مانند بیمارستان گام برداشت. هدف از این پژوهش تعیین رابطه سلامت سازمانی با ادراک سیاست های سازمانی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بود.
روش بررسی
مطالعه حاضر، مطالعه ای توصیفی- تحلیلی بود که بر روی 371 نفر از کارمندان بیمارستان های آموزشی شهر قزوین که به روش نمونه گیری طبقه ای ساده انتخاب شده بودند، انجام شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های سلامت سازمانی پارسونز و برای سنجش ادراک سیاست سازمانی از پرسشنامه کاچمر وکارلسون استفاده شد. جهت تحلیل، از آزمون های کای دو، تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیری گام به گام استفاده شد. برای این منظور، از نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد.
یافته ها
در بیمارستان های مورد بررسی در 8 /76% موارد، سلامت سازمانی از دیدگاه کارکنان در سطح بالا و خیلی بالا قرار داشت و سیاست سازمانی نیز در 8/9% موارد در سطح بالا بود. بین سیاست سازمانی و سلامت سازمانی رابطه معکوس و معنی داری وجود داشت بدین معنا که با کاهش سیاست سازمانی، سلامت سازمانی افزایش می یافت (69 0/0 = P).
بحث و نتیجه گیری
ضروری است تا در بیمارستان، به موضوع سلامت و سیاست سازمانی توجه کافی شده و محیطی در آن ایجاد شود که کارکنان و پرسنل، روابط سازمانی موثرتری داشته باشند. پیشنهاد می شود سطوح سازمانی به طور شفاف تعریف و مشخص شده و در راستای بهبود جو سازمانی، اقدامات لازم به عمل آید.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p1795797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!