تاثیر تغییر اقلیم برتولید سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در منطقه فریدون شهر اصفهان I- رشد و نمو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این مطالعه شبیه سازی اثرات تغییر اقلیم بر مراحل فنولوژیکی، شاخص سطح برگ، عملکرد زیست توده و غده سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط تغییر اقلیم آینده منطقه فریدون شهر اصفهان بود. برای این منظور پیش بینی دو مدل گردش عمومی HadCM3 و IPCM4 تحت سه سناریوی A1B، B1 و A2 در سال های 2030، 2060 و 2090 به کار گرفته شد. برای شبیه سازی پارامترهای اقلیمی از مدل LARS-WG و برای شبیه سازی مراحل رشد سیب زمینی از مدل SUBSTOR-Potato و نرم افزار DSSAT استفاده گردید. نتایج ارزیابی مدل SUBSTOR-potato نشان داد مدل برآورد مناسبی (RMSE≤10) برای پیش بینی صفات عملکرد غده، حداکثر شاخص سطح برگ، روز تا گلدهی و روز تا رسیدگی فیزیولوژیک گیاه سیب زمینی در شرایط آب و هوایی فریدون شهر دارا می باشد. نتایج شبیه سازی نشان داد که در تمام سناریوهای مورد بررسی، رشد و نمو سیب-زمینی تحت تاثیر پدیده تغییر اقلیم در آینده قرار خواهد گرفت و عملکرد آن نسبت به سال مبنا کاهش خواهد یافت. به طوری که بیشترین کاهش عملکرد غده در سناریوی A2 و در سال 2090 برای هر دو مدل گردش عمومی HadCM3 و IPCM4 شبیه سازی شد. میزان کاهش عملکرد غده در سناریوی B1 نسبت به دو سناریوی دیگر کمتر بود. گیاه سیب زمینی در سناریوی A2 در مقایسه با دو سناریوی دیگر از شاخص سطح برگ کمتری برخوردار بود. همچنین طول مرحله کاشت تا گلدهی و مدت زمان رسیدگی سیب زمینی در منطقه فریدون شهر در شرایط تغییر اقلیم آینده نسبت به شرایط فعلی کاهش خواهد یافت که دلیل اصلی این کاهش، افزایش درجه حرارت (بسته به سناریوهای مختلف بین 1/1 تا 4/5 درجه سانتی گراد) و در نتیجه افزایش سرعت رشد گیاه در شرایط تغییر اقلیم آینده می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1117 تا 1135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1796171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!