ارزیابی و مقایسه شاخص های زیست محیطی تولید ذرت (Zea mays L.) هیبریدی با سه روش مختلف برداشت در استان البرز به روش ارزیابی چرخه حیات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ارزیابی چرخه حیات، روشی است که اثرات زیست محیطی مرتبط با یک محصول در کل چرخه حیات آن ارزیابی می شود. در این مطالعه، شاخص های زیست محیطی در تولید ذرت هیبریدی با استفاده از روش ارزیابی چرخه حیات مورد بررسی قرار گرفت. به دلیل کوچک بودن حجم جامعه، سرشماری صورت گرفت و اطلاعات لازم از 30 مزرعه واقع در شهرستان های کرج و نظرآباد استان البرز از طریق پرسشنامه استخراج گردید. تعداد ده شاخص زیست محیطی شامل پتانسیل اختناق دریاچه ای، پتانسیل گرمایش جهانی، پتانسیل اسیدی شدن، نقصان لایه اوزون، تقلیل منابع آلی، اکسیداسیون فتوشیمیایی، مسمومیت انسانی، مسمومیت خاک، مسمومیت آب های آزاد و مسمومیت آب های سطحی انتخاب گردید. یک تن ذرت هیبریدی تولیدی و دروازه مزرعه به ترتیب به عنوان واحد عملکردی و مرز سامانه انتخاب شدند. بیشترین آسیب به محیط زیست در بخش شاخص مسمویت آب های آزاد صورت گرفت. در روش برداشت با پیکرهاسکر، شاخص های زیست محیطی از قبیل پتانسیل گرمایش جهانی، اختناق دریاچه ای، مسمومیت انسانی، پتانسیل اسیدی شدن، تقلیل منابع آلی و اکسیداسیون فتوشیمیایی نسبت به دو روش دیگر بیشتر بود. با تغییر روش برداشت در شاخص مسمومیت خاک و نقصان لایه اوزون تغییر محسوسی مشاهده نشد. به دلیل مصرف بالای سوخت دیزل و الکتریسیته در روش برداشت دستی، شاخص مسمومیت آب های آزاد و مسمومیت آب های سطحی نسبت به دو روش دیگر برداشت بیشتر شد. در مجموع، روش برداشت ذرت هیبریدی با کمباین در مقایسه با دو روش دیگر بار محیطی کمتری ایجاد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
892 تا 909
لینک کوتاه:
magiran.com/p1796189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!