مقایسه ویژگی های شخصیتی زنان قانونگریز و قانونمدار (مطالعه موردی؛ شهر ارومیه)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هدف پژوهش حاضر، مقایسه ویژگی های شخصیتی زنان قانونگریز و قانونمدار در جامعه بود. روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی از نوع علی - مقایسهای بود. جامعه آماری، زندانیان زن شهر ارومیه بودند.
روش
در این پژوهش، قانونگریزی به دو نوع شدید و نرم تقسیمبندی شد. برای گروه قانونگریز در سطح شدید،30 نفر از زندانیان زن شهر ارومیه، برای گروه قانونگریز نرم، 30 نفر از جمعیت زنان شهر ارومیه با توجه به 21 مصداق عینی کلانتری، ربانی و صداقت و برای گروه قانونمدار نیز 30 نفر از جمعیت عمومی زنان شهر ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شدند و سه گروه بر اساس ویژگی های شخصیتی برونگرایی، روانرنجورخویی، سازگاری، وظیفهشناسی و گشودگی به تجربه مقایسه شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ویژگی های شخصیتی نئو (NEO-FFI) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و سپس آزمون تعقیبی LSD برای مقایسه میانگینها استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که گروه قانونگریز در سطح شدید در بالاترین سطح روانرنجورخویی، سپس گروه قانونگریز در سطح نرم و بعد از آن گروه قانونمدار قرار دارد. گروه قانونگریز در سطح شدید و نرم از گروه قانونمدار برونگراترند. اما بین گروه قانونگریز در سطح نرم و شدید از لحاظ ویژگی شخصیتی برونگرایی تفاوت معناداری وجود نداشت. در سه بعد شخصیتی گشودگی به تجربه، سازگاری و وظیفهشناسی، گروه قانونمدار نسبت به دو گروه قانونگریز در سطح شدید و نرم نمرات بالاتری کسب کردند.
نتیجه گیری
بین زنان قانونگریز و قانونمدار در ویژگی های شخصیتی تفاوت وجود دارد و ویژگی های شخصیتی بر قانونگریزی و قانون مداری تاثیرگذارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p1798394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!