تلفیق تکنیک GIS و RS و مدل های منطق فازی در مکان یابی مناطق مناسب پخش سیلاب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کنترل و ذخیره سازی سیلاب ها از جمله فاکتورهای بسیار مهم در جلوگیری از روند بیابان زایی به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک کشور می باشد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی مناطق مناسب پخش سیلاب با استفاده از شبکه استنتاج فازی و تکنیک های سنجش از دور و GIS می باشد. در این تحقیق حوزه آبریز داورزن به عنوان یکی از سیل خیزترین حوضه های شمال شرق کشور از جهت موقعیت استراتژیک و قرارگیری اراضی کشاورزی سازمان اتکا انتخاب گردید. نقشه های موضوعی مختلف شیب، نفوذپذیری، پتانسیل تولید آلایندگی سازندها، حجم رواناب، عمق آبرفت با مقیاس 1:50000 به عنوان ورودی جهت آنالیز در بسته نرم افزاری ArcGIS 9.3 انتخاب شدند. نقشه کاربری اراضی نیز پس از انجام مطالعات میدانی و تعیین نقاط تعلیمی با استفاده از تصاویر ETM+سال 2002 در نرم افزار ENVI4.8 تهیه شد. جهت وزن دهی و تلفیق لایه های اطلاعاتی از روش شاخص همپوشانی، منطق بولین و مدل منطق فازی استفاده گردید. در این تحقیق روش فازی گاما 9/0 و روش شاخص هم پوشانی به علت دارا بودن بیشترین میزان هم پوشانی با عرصه های کنترل (به ترتیب 5 و 4 درصد) به عنوان بهترین روش انتخاب گردیدند. بررسی نقشه ها حکایت از نامناسب بودن مخروط افکنه بالادست اراضی کشاورزی سازمان اتکا داشت. چراکه به دلیل وجود سازند حساس به فرسایش در خروجی حوضه رسوبات مارنی در مخروط افکنه پایین دست انباشته گردیده و این منطقه را از نظر اجرای عملیات پخش سیلاب ناممکن ساخته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1798575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!