بررسی اثرات استفاده از آب شور مغناطیسی بر خصوصیات شیمیایی و نفوذ پذیری خاک و رشد و عملکرد درختان پسته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برداشت بی رویه از منابع آب کشاورزی در استان کرمان، باعث شده تا سطح آب زیرزمینی در این مناطق سالانه به طور متوسط حدود یک متر افت داشته باشد. افت سطح آب های زیرزمینی علاوه بر کاهش منابع آبی، شور شدن تدریجی آن ها را نیز سبب شده است. بنابراین، باید با انجام پژوهش های کاربردی علاوه بر افزایش بهره وری مصرف آب، به دنبال راهکارهای جدیدی در راستای استفاده از آب های شور بود.براین اساس، پژوهشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی اجرا شد که شامل دو نوع آب آبیاری (آب شور معمولی و مغناطیسی با شوری dS/m 7/18) و دو میزان آب آبیاری (85 و 100 درصد نیاز آبی درخت پسته) بود. تیمارها با یک تیمار مخلوط آب شور و شیرین به عنوان شاهد (با شوری dS/m 5/6) مقایسه شد. دور آبیاری هر 30 روز یک بار (منطبق با دور آبیاری قطعه آزمایشی قبل از انجام پژوهش)، در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که بین میانگین صفات رویشی و کمی و کیفی محصول در تیمارهای مختلف آب شور در هر دو حالت آب مغناطیسی و معمولی، در اغلب موارد تفاوت معنی داری (P<0.05) وجود نداشت. در موارد خاصی هم که تفاوت معنی دار شد، روند مشخصی مشاهده نشد. از سویی، تیمار مخلوط آب شور و شیرین (شاهد)، نسبت به تیمارهای آب شور معمولی و مغناطیسی، در تمام موارد وضعیت بهتری داشت و این تفاوت از نظر آماری معنی دار (P<0.05) بود. درمجموع، استفاده از آب شور در هردو حالت معمولی و مغناطیسی، نسبت به تیمار شاهد، باعث کاهشی در حدود 20 سانتی متر مربع در سطح برگ، کاهش 10 درصدی تشکیل جوانه زایشی، کاهش رشد طولی و قطری شاخه ها به ترتیب به میزان پنج سانتی متر و 5/1 میلی متر، کاهش 5/0 کیلوگرم پسته خشک در هر درخت، افزایش هفت درصد پوکی، کاهش 10 درصدی خندانی و افزایش 5/1 واحدی در انس پسته شد. ضمن این که استفاده از آب شور باعث کاهش 120 گرمی میزان محصول خشک تولیدی به ازای هر مترمکعب آب مصرفی (بهره وری مصرف آب) شد. مغناطیسی کردن آب هیچ گونه تاثیری بر بهبود وضعیت شیمیایی خاک ازنظر شوری و نسبت جذبی سدیم نداشت. در تمام تیمارهای آب شور در هر دو حالت آب معمولی و مغناطیسی، سرعت نفوذ نهایی آب در خاک در انتهای سال دوم آزمایش، تا 6/31 درصد کاهش یافت، درحالی که در تیمار شاهد تغییری نکرد. کاهش نفوذپذیری در تیمارهای آب شور با میزان آب مصرفی 100 درصد نیاز آبی نسبت به تیمارهای با میزان آب 85 درصد، شدیدتر بود. به نظر می رسد با افزایش میزان آب آبیاری، سدیم بیشتری وارد خاک شده و نهایتا سرعت نفوذ بیشتر کاهش یافته است. این نتایج نشان داد که دستگاه های مغناطیسی کننده آب مورد استفاده در این پژوهش هیچ گونه تاثیر مثبتی در کاهش اثرات منفی آب شور بر درختان پسته و خاک نداشتند. چنین به نظر می رسد که اثر آب مغناطیسی بر گیاهان چندساله، نیاز به بررسی های طولانی تر (5 تا 10 ساله) داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
609 تا 623
لینک کوتاه:
magiran.com/p1798601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!