طراحی مدل دیمتل فازی اخلاق کسب وکار پایدار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
اخلاق کسب و کار پایدار از جمله مسائل مهم سازمان ها محسوب می شود که عدم شناخت شاخص ها و التزام به رعایت آنها می تواند پیامدهای منفی جامعه ستیز گوناگونی در پی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخص های اخلاق کسب و کار پایدار و تعیین درجه اهمیت آنها با استفاده از فن تاپسیس فازی، شبکه روابط علت و معلولی و میزان اثرگذاری و اثرپذیری هر یک از این شاخص ها را در هم با استفاده از رویکرد دیمتل فازی است.
روش
این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی است. جامعه پژوهش، خبرگان و اساتید دانشگاه آشنا و صاحب نظر در ارتباط با موضوع مورد مطالعه بودند که 5 نفر از انها از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. لبزار پژوهش پرسشنامه بود. پس از شناسایی شاخص های اخلاق کسب و کار از دل پیشینه و نظر خبرگان پژوهش، برای انجام اولویت بندی آنها از فن تاپسیس فازی و برای تعیین وضعیت روابط علی میان این شاخص ها از فن دیمتل فازی استفاده شد.
یافته ها
از میان 8 شاخص اخلاق کسب و کار پایدار (مسئولیت پذیری اجتماعی، ارزش های اجتماعی ، پالایش و تطهیر درونی، شایستگی فرهنگی، ایده آل های اخلاقی، ایده آل های معنوی، شایستگی اجتماعی و یکپارچگی اخلاقی) 4 مورد نخست، به ترتیب اولویت، مهم ترین آنها شناسایی شدند. همچنین، معلوم شد که اثرپذیرترین شاخص در میان دیگر شاخص های اخلاق کسب و کار پایدار، شایستگی فرهنگی و نقطه مقابل آن، به ترتیب ارزش های اجتماعی و شایستگی های اجتماعی هستند.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای ارزش های اجتماعی و شایستگی های اجتماعی بر دیگر شاخص ها اثرگذار هستند بنابراین بایسته است هر گونه تلاش مدیریتی برای ارتقاء اخلاق کسب و کار پایدار با سرمایه گذاری بیشتر برای ارتقاء کیفی ارزش ها و شایستگی های اجتماعی و در پس آن پالایش و تطهیر درونی فعالان عرصه کسب و کار همراه باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1798729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!