مقایسه تاب آوری، سبک زندگی و کیفیت زندگی در بین بیماران قلبی عروقی و افراد سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه بیماری های قلبی عروقی به عنوان مهم ترین عامل مرگ ومیر در جهان شناخته شده است. پژوهش حاضر با مقایسه تاب آوری روانی، سبک زندگی و کیفیت زندگی در بین بیماران قلبی- عروقی و افراد سالم انجام شده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع علتی- مقایسه ای است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه افراد دارای بیماری قلبی- عروقی بیمارستان شهید مدنی خرم آباد بودند. 196 نفر بیماران قلبی- عروقی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با 196 نفر افراد سالم همتاسازی شده، مقایسه گردیدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از آزمون های تاب آوری روانی (کونور و دیویدسون، 2003)، سبک زندگی (لعلی و همکاران، 1391) و کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی، 1996) استفاده شد. داده ها توسط آزمون یومان ویتنی و با سطح اطمینان 95% و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بین سبک زندگی و مولفه های آن، همچنین بین کیفیت زندگی و مولفه وضعیت کلی سلامتی، حیطه سلامت جسمانی، حیطه روانشناختی، حیطه محیط زندگی و تاب آوری روانی در بیماران قلبی- عروقی و افراد سالم تفاوت معناداری وجود داشت.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به اینکه بیماران قلبی- عروقی نمرات پایین تری را نسبت به افراد سالم در شاخص های تاب آوری، سبک زندگی و کیفیت زندگی به دست آوردند، به نظر می رسد که احتمالا تاب آوری و سبک زندگی خاص و کیفیت زندگی ویژه آنها در زمینه سازی بیماری یا حفظ علائم موثر می باشد و در زمان درمان بیماران می تواند مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1799961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!