مطالعهٔ کیفی: عوامل مرتبط با نقش مشاوره ای درمانگر توانبخشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
یکی از خدمات موردنیاز افراد دارای ناتوانی و خانواده های آن ها، راهنمایی و مشاوره تخصصی است. هم چنین مشاوره یکی از نقش های درمانگران توانبخشی، هنگام ارائهٔ خدمات توانبخشی محسوب می شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل مرتبط با نقش مشاوره ای درمانگر توانبخشی بود.
روش بررسی
این مطالعهٔ کیفی با روش تحلیل محتوا اجرا شد. 19 مشارکت کننده با حداکثر تنوع، از طریق نمونه گیری هدفمند با رویکرد نظری، به روش متوالی و تدریجی تا رسیدن به اشباع اطلاعات از میان استادان و متخصصین حوزهٔ توانبخشی و حوزهٔ مشاوره و افراد دارای معلولیت انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبهٔ نیمه ساختار یافتهٔ عمیق و تحلیل داده ها (با رویکرد قراردادی) براساس مدل گرانهایم و لاندمن (2004) انجام شد. اطمینان از صحت و استحکام پژوهش با استفاده از معیارهای لینکلن و گوبا انجام گرفت.
یافته ها
از یافته های اصلی این پژوهش، ادراک مشارکت کنندگان دربارهٔ عوامل مرتبط با نقش درمانگر بود که همراه با چهار زیرمضمون نگرش و اعتقاد درمانگر، ویژگی های فردی، منافع درمانگر و آگاهی درمانگر شکل گرفت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه، بر تاثیر عمیق نقش درمانگر و عملکرد وی به عنوان مشاور توانبخشی تایید کرد؛ بنابراین ضروریست که مدیران و تعیین کنندگان خط مشی های سلامت با به کارگیری راهبردهای صحیح، به ترمیم ساختارهای ذهنی و عملکردی نامناسب درمانگران توانبخشی در حیطهٔ مشاوره بپردازند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1801740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!