اندازه گیری غلظت کلسیم در شیر رسیده مادران اهوازی و بررسی لزوم نمونه گیری از دو پستان

چکیده:
با توجه به اهمیت حیاتی کلسیم در تغذیه انسان و همچنین اختلافات جغرافیایی در ترکیب شیر انسان، آگاهی از ترکیب شیر از نظر این ماده مغذی در مناطق مختلف حائز اهمیت است. هدف ازاین مطالعه مقطعی اندازه گیری غلظت کلسیم در شیر رسیده مادران در شهر اهواز و بررسی لزوم نمونه گیری ازدو پستان برای این منظور بود. پنجاه و سه مادر شیرده سالم بین 1.5 تا 3 ماه پس از زایمان وارد مطالعه شدند. از هر کدام از پستانها حدود 10 میلی لیتر شیر اولیه بوسیله دست گرفته شد و مقدار کلسیم در آنها با روش اسپکترومتری جذب اتمی اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل های آماری با نرم افزار SPSS و آزمونهای Paired t-test و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. میانگین غلظت کلسیم در شیر 235 میلی گرم در لیتر بود. بین غلظت کلسیم شیر در دو پستان همبستگی آماری معنی داری دیده نشد ولی بین متوسط غلظت کلسیم در دو پستان با غلظت کلسیم در هر یک از پستانها همبستگی آماری معنی دار دیده شد (P<0.01). از یافته های این مطالعه مقطعی می توان نتیجه گیری نمود که برای تعیین میانگین غلظت کلسیم در شیر مادر در گروهی از افراد، گرفتن یک نمونه تصادفی از یک پستان کفایت می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p180258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!