مطالعه تطبیقی گستره نظارت نهاد نگهبان قانون اساسی بر قوانین عادی در نظام حقوقی ایران و هند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برای درک صحیح و جامع از جایگاه قانون اساسی یک کشور به مطالعه گستره نظارت نهاد نگهبان قانون اساسی بر قوانین و مقررات عادی ناگزیریم. پرسش اصلی این است که نظارت قانون اساسی بر قوانین عادی مصوب پارلمان چه حوزه هایی را دربر می گیرد و چه استثناهایی بر این نظارت حاکم است. مطالعه دو کشور هند و ایران ما را بر این امر رهنمون ساخته است که با توجه به تاکید چشمگیر قانون اساسی ایران در امر صیانت از هنجارهای معیار بر امر قانون گذاری، نسبت به متن مشابه آن در هند، این قانون اساسی هند است که به گونه ای کارا بر قوانین عادی نظارت دارد و دیوان عالی این کشور به عنوان نهاد مفسر قانون اساسی بر گستره این نظارت بسیار تاثیرگذار است. درصورتی که در ایران به دلیل مشکلات ساختاری، بسیاری از قوانین و قواعد در حکم قانون از نظارت نهاد ناظر مصون مانده اند و عملکرد شورای نگهبان نیز بر این امر دامن زاده است. همچنین محدودیت های واردشده بر صلاحیت نظارتی دیوان عالی هند، اغلب موقتی و استثنایی بوده، درحالی که محدودیت های پیش روی نظارت شورای نگهبان ساختاری و دائمی است. پیشنهاد این مقاله، ارائه تفاسیر مترقیانه و متناسب با جایگاه هنجار معیار در متون اساسی از سوی شورای نگهبان مانند ارسال پیشینی کلیه مصوبات دستگاه های شبه قانون گذار به شورای نگهبان و ایجاد سازوکارهایی چون تشکیل کارگروه های مشورت دهنده در جهت اعمال نظارت بر قوانین عادی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
679 تا 709
لینک کوتاه:
magiran.com/p1802710 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!