شناسایی گونه های کاندیدا با روش های قارچ شناسی و مولکولی در زنان باردار مبتلا به کاندیدیازیس واژینال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ولوواژینیت کاندیدایی دوران بارداری می تواند با‏ عوارضی همچون سقط جنین، پارگی زودرس کیسه آب، تولد نوزاد کم وزن، کوریوآمنیونیتیس و کاندیدیازیس سیستمیک مادرزادی مرتبط باشد. هدف از انجام این مطالعه شناسایی گونه های کاندیدا با روش های قارچ شناسی و مولکولی در زنان باردار مبتلا به کاندیدیازیس واژینال بود.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی بر روی 80 زن باردار مراجعه کننده به بیمارستان شهید نورانی طالش از فروردین تا آذر 1395 (هشت ماه) انجام پذیرفت. کشت روی کروم آگار کاندیدا به منظور جداسازی و افتراق گونه های مهم بالینی به عمل آمد. کشت ها به مدت 48 ساعت در C° 35 انکوبه و کلنی های رشد یافته بر اساس رنگ و تعداد، شناسایی گردیدند. تایید نهایی گونه ها توسط روش Polymerase chain reaction-restriction fragment length polymorphism (PCR-RFLP) انجام پذیرفت.
یافته ها
20 مورد (25%) از بیماران مبتلا به واژینیت کاندیدایی بودند. از 22 ایزوله شناسایی شده توسط کشت، گونه های آلبیکنس به عنوان شایعترین گونه (72/8%)16، گلابراتا (22/7%)5 و کروزه ای (4/5%)1 شناسایی گردیدند. دو بیمار دارای عفونت توام (گونه های آلبیکنس و گلابراتا) بودند درحالی که با روش PCR-RFLP، گونه های شناسایی شده به ترتیب شامل: آلبیکنس (59/1%)13، گلابراتا (22/7%)5، تروپیکالیس (13/6%)3 و کروزه ای (4/5%)1 مورد گزارش گردیدند. در این پژوهش از نظر آماری ارتباط معنادار بین کاندیدیازیس واژینال با علایم بالینی (0/0001P<)، دیابت (0/014P<) و استفاده از آنتی بیوتیک ها (0/003P<) وجود داشت.
نتیجه گیری
روش PCR-RFLP به عنوان یک روش تکمیلی توانست گونه های کاندیدا را به درستی تعیین هویت نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
894 تا 901
لینک کوتاه:
magiran.com/p1803398 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!