تغییرات ژنتیکی و اپی ژنتیکی در سرطان تیرویید: مقاله مروری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سرطان تیرویید یکی از بدخیمی های شایع غدد درون ریز است. پیشرفت های زیادی در مورد عوامل مولکولی بیماری زا مانند نقش اساسی مسیرهای پیام رسانی و اختلالات مولکولی آن در سال های اخیر انجام شده است. در حال حاضر درمان کارآمدی در مورد سرطان های تیرویید پیشرفته ای که شامل بدخیمی های خیلی کم تمایز یافته، آناپلاستیک و سرطان تیرویید متاستاتیک یا تمایز یافته عود کننده که به ید رادیو اکتیو پاسخ نمی دهند، وجود ندارد. در سال های اخیر، درمان های سرطان های پیشرفته تیرویید بر اساس شناسایی جهش های سرطان زای اصلی پیشنهاد شده است. اگرچه نتایج چند آزمایش در مرحله II نویدبخش است، هیچکدام از بیماران تحت درمان قرار گرفته کاملا به درمان پاسخ نداده اند و درمان در بهترین حالت تنها در کنترل وضعیت بیماران مبتلا به بیماری پیشرفته موثر است. اپی ژنتیک به مطالعه تغییرات ارثی در بیان ژن گفته می شود که بدون تغییر در توالی DNA اولیه رخ می دهد. مکانیسم های اصلی تغییرات ژنتیکی و اپی ژنتیکی شامل جهش، افزایش تعداد کپی ژن و متیلاسیون نابه جای ژن است. نواقص اپی ژنتیکی در بیشتر سرطان ها وجود دارد. ژن هایی که در کنترل تکثیر سلولی و تهاجم دخالت می کند و همینطور ژن های خاص تمایز تیرویید در سرطان تیرویید دچار متیلاسیون نابه جا می شوند و همراه با تغییرات ژنتیکی موجب پیشرفت تومور می گردند. بسیاری از این تغییرات مولکولی، مارکرهای مولکولی جدیدی را برای پیش آگهی، تشخیص و هدف های درمانی در مورد سرطان تیرویید ارایه کرده است. موضوع این مقاله در مورد رایج ترین تغییرات ژنتیکی و اپی ژنتیکی در سرطان تیرویید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
849 تا 859
لینک کوتاه:
magiran.com/p1803409 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!