تاثیر هشت هفته تمرین تناوبی هوازی بر سطح سرمی نیتریک اکساید و اندوتلین-1 مردان سالمند با اضافه وزن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف فعالیت های بدنی مختلف می تواند در بهبود سلامتی و ارتقای سطح آمادگی قلبی عروقی افراد نقش مهم و ارزنده ای داشته باشد. هدف از این پژوهش تاثیر هشت هفته تمرین تناوبی هوازی بر سطوح برخی عوامل خطرزای قلبی عروقی مردان سالمند با اضافه وزن بود.
مواد و روش ها در این مطالعه نیمه تجربی، 24 مرد سالمند با اضافه وزن بر اساس نمایه توده بدن در دو گروه تجربی (12نفر) و کنترل (12 نفر) با دامنه سنی در گروه تمرین تناوبی هوازی 34/3±05/73 و گروه کنترل 44/3±33/71 به روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. آزمودنی ها به مدت هشت هفته، سه روز در هر هفته و هر جلسه 45 تا 60 دقیقه به انجام تمرینات تناوبی هوازی پرداختند. نمونه خونی پیش از شروع و پس از پایان مداخله تمرینی جمع آوری شد. با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 16، مقایسه میانگین های درون گروهی و بین گروهی از روش آماری به ترتیب تی همبسته و تحلیل کوواریانس (MANOVA) محاسبه شد و نتایج در سطح معنی داری 05/0>P تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها هشت هفته تمرینی تناوبی هوازی به کاهش معنی دار متغیرهای وزن، نمایه توده بدن و درصد چربی بدن منجر شد (05/0>P). همچنین سطوح اندوتلین-1 سرمی در پایان دوره کاهش معنی دار یافت (005/0P=). سطح نیتریک اکساید نیز در پایان دوره افزایش معنی دار یافت (05/0≥P).
نتیجه گیری این نتایج حاکی از آن است که هشت هفته تمرین تناوبی هوازی از طریق افزایش نیتریک اکساید و کاهش اندوتلین-1 می تواند در بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر بیماری آتروسکلروز موثر باشد. بنابراین پیشنهاد می شود از تمرینات تناوبی هوازی برای پیشگیری از آثار سوء ناشی از افزایش بروز بیماری آترواسکلروزیس استفاده شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
74 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1803495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!