اثر بخشی داروی سیتالوپرام بر وضعیت افسردگی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سندرم حاد عروق کرونر قلب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
شیوع افسردگی در بیماران مبتلا به سندرم حاد عروق کرونر (ACS) 40-10 درصد گزارش شده است. افسردگی متعاقب ACS با افزایش مرگ و میر و ناتوانی بیماران همراه است و این امر ضرورت پرداختن به این موضوع را مطرح می کند.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی که در سال 95- 1394 در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام گرفت، 47 نفر از بالغین بستری شده با تشخیص ACS به روش تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. 24 نفر در گروه مداخله روزانه 20 میلی گرم سیتالوپرام دریافت کردند و 23 نفر گروه کنترل به مدت 8 هفته بدون دریافت سیتالوپرام پیگیری شدند. در هفته های صفر و 3 و 8، آزمون HADS و در هفته صفر و 8 وضعیت کیفیت زندگی بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت. هفت بیمار به علت عدم مراجعه از مطالعه خارج شدند.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ( نسخه 18) و آزمون های آماری K2 ، T-test و Repeated measure ANOVA انجام گرفت.
یافته ها
از 40 بیمار مورد بررسی، 14 نفر (35 درصد) مذکر و 26 نفر (65 درصد) مونث بودند. میانگین سنی در گروه مداخله 8/8 ±1/63 و در گروه کنترل 9/7±4/68 سال بود. در پیگیری پس از مداخله، در گروه مداخله میزان افسردگی و اضطراب به طور معناداری کاهش یافت؛ کیفیت زندگی بیماران نیز در هفته 8 بهبود یافت (001/0 >p). این تغییرات در حیطه های سلامت عمومی، کارکرد اجتماعی، بهزیستی هیجانی و انرژی / خستگی اختلاف معنی داری در دو گروه یافته است (05/0 >p). بین کاهش افسردگی و اضطراب و بهبود کیفیت زندگی ارتباط معنی داری دیده شد (001/0 >p).
استنتاج: درمان با سیتالوپرام در بهبود افسردگی و کیفیت زندگی بیماران ACS کمک کننده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1803591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!