میزان شیوع و شدت آلودگی نشخوارکنندگان به دیکروسلیوم دندریتیکم در سه استان ساحلی دریای خزری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه
دیکروسلیوم دندریتیکم، ترماتود کوچک کبدی در طیف گسترده ای از میزبان های اصلی بخصوص نشخوارکنندگان و انسان زندگی می کند. ابتلا به این ترماتود دیژن به دلیل حذف مستقیم کبدهای آلوده در بازرسی کشتارگاهی، باعث ضرر و زیان اقتصادی شدیدی می گردد.
هدف
نظر به اهمیت آلودگی در ایران، هدف از بررسی حاضر تعیین میزان شیوع و شدت آلودگی گاو و گوسفند به دیکروسلیوم در سه استان خزری شامل، گیلان، مازندران و گلستان بود.
روش کار
بدین منظور در هر استان 4 شهر و در هر شهر 4 روستا انتخاب شد. در کل 1344 نمونه مدفوع از گاو و گوسفند (2×672) اخذ و آزمایش گردید. در هر نمونه تعداد تخم در گرم مدفوع (E.P.G) براساس روش شناورسازی تعیین شد.
نتایج
در هر استان شیوع آلودگی به دیکرسلیوم در گوسفند حدود 4 تا 5 برابر گاو بود. متوسط آلودگی در استان گیلان برابر با 36.21% در گوسفند و 9.37%در گاو بود. میانگین آلودگی در گوسفند و گاو در استان مازندران به ترتیب 21.35%و 4.16% و بیشترین میزان شیوع در هر دو میزبان مربوط به چالوس و نور بود. متوسط آلودگی گوسفند و گاو در استان گلستان به ترتیب 87/6%و 87/1% بود. اگر چه میانگین تعداد تخم دیکروسلیوم در هر گرم مدفوع در گوسفندان گیلان، مازندران و گلستان به ترتیب 20.81، 6.76 و 2.44 بود ولی در گاو به ترتیب 6.86، 2.28 و 1.5 گزارش گردید.
نتیجه گیری نهایی: نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد، نه تنها میزان شیوع آلودگی که شدت آلودگی به دیکروسلیوم همواره در گوسفند بالاتر از گاو است، همچنین بیشترین میزان آلودگی در هر دو میزبان مربوط به استان گیلان است که حدود دو برابر استان مازندران می باشد. بنابراین با توجه به شیوع بیشتر آلودگی در دو استان اخیر و اهمیت گوسفند در پراکنش آلودگی ضرورت دارد تدابیر شدید کنترلی با ارائه برنامه ای مدون در مناطق مورد نظر صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1803768 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!