تاثیر روش بیهوشی بر میزان خونریزی (میزان هموگلوبین و هماتوکریت) بعد از عمل هیسترکتومی شکمی: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
خونریزی، کاهش هموگلوبین و هماتوکریت، از عوارض اصلی هیسترکتومی می باشند. با توجه به تناقض مطالعات مختلف در مورد انتخاب روش بیهوشی در جراحی های قسمت تحتانی شکم، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر روش بیهوشی بر میزان خونریزی (میزان هموگلوبین و هماتوکریت) بعد از عمل هیسترکتومی شکمی انجام شد.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی در سال 93-1392 بر روی 100 زن 70-35 ساله با II و class I ASA (انجمن بیهوشی آمریکا) کاندیدای هیسترکتومی شکمی با علل خوش خیم صورت گرفت. بیماران به دو گروه مساوی بی حسی نخاعی و بیهوشی عمومی تقسیم شدند. میزان هموگلوبین و هماتوکریت، قبل و 24 ساعت بعد از عمل و فشارخون سیستول و دیاستول حین عمل در دقایق 5، 10، 15، 20، 25، 30، 40، 50 و 60 بعد از شروع بیهوشی عمومی و بی حسی نخاعی ثبت شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) و آزمون های تی تست، من ویتنی و کای اسکوئر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
دو گروه از نظر سن، مدت بیهوشی و جراحی، میزان هموگلوبین و هماتوکریت قبل از عمل تفاوتی نداشتند (05/0p>). میانگین میزان هموگلوبین بعد از عمل در گروه بیهوشی عمومی 12/1±64/9 و بی حسی نخاعی 11/1±24/10 میلی گرم در دسی لیتر و هماتوکریت بعد از عمل در گروه بی حسی نخاعی 21/3±83/29 و بیهوشی عمومی 05/3±45/32 درصد بود که بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری وجود داشت (009/0=p، 001/0>p). میانگین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در حین عمل در گروه بیهوشی عمومی به طور معنی داری بیشتر از گروه بیهوشی نخاعی بود.
نتیجه گیری
میزان کاهش هموگلوبین و هماتوکریت بعد از عمل هیسترکتومی شکمی در بیمارانی که تحت بیهوشی عمومی قرار گرفتند، بیشتر از بی حسی نخاعی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1803933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!