بررسی تاثیر تجویز پیش گیرانه ی کتامین یا کتورولاک وریدی بر تسکین درد پس از عمل سزارین تحت بیهوشی نخاعی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هدف ار انجام مطالعه ی حاضر، بررسی تاثیر تجویز وریدی کتورلاک و کتامین بر بی دردی پس از جراحی و مقایسه ی آن با دارونما در مادران باردار بود.

روش ها
طی یک مطالعه ی کارآزمایی بالینی 150 مادر باردار کاندیدای سزارین در سه گروه توزیع شدند. در گروه اول، دوز اولیه ی 15 میلی گرم کتورولاک و 10 میلی گرم/ساعت تا پایان جراحی، در گروه دوم دوز اولیه ی 25/0 میلی گرم/کیلوگرم کتامین و 10 میلی گرم/ساعت تا پایان جراحی و در گروه سوم دارونما تجویز گشت. شدت درد پس از جراحی، نیاز به مسکن، متغیرهای همودینامیک حین عمل و ریکاوری و عوارض پس از جراحی در بیماران سه گروه بررسی و مقایسه گشت.
یافته ها
شدت درد گروه کتورولاک در ساعت صفر، 4، 12 و 24 کمتر از کتامین (050/0 > P) و در ساعت 4، 12 و 24 کمتر از دارونما بود (010/0 > P). میانگین فشار سیستولیک گروه کتورولاک در دقایق صفر بیهوشی، 3، 5، 10، 40 و 70 حین عمل و 15، 45 و 75 ورود به ریکاوری، کمتر از کتامین بود (050/0 > P). میانگین فشار دیاستول در دقایق صفر بیهوشی، 3 و 5 حین عمل در کتورولاک کمتر از کتامین بود (050/0 > P)، اما در دقایق 30 و 45 ریکاوری، بیشتر از کتامین بود (050/0 > P). بروز افت فشار خون، دپرسیون تنفسی، آریتمی قلبی و توهم (Hallucination) بین سه گروه یکسان بود، اما بروز گر گرفتگی، تهوع، استفراغ و لرز در کتورولاک کمتر از دو گروه دیگر بود (050/0 > P).
نتیجه گیری
تزریق کتورولاک به عنوان پیش دارو در جراحی سزارین، می تواند شدت درد پس از جراحی در مادران را کاهش دهد. از این رو، توصیه می شود که از کتورولاک به عنوان داروی ضد درد به جای کتامین در مادران باردار استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1931 تا 1940
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!