بررسی ملکولی عوامل میکروبی در عفونت مجاری ادراری بیماران پیوند کلیه ی تب دار

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
شایع ترین علت عفونت در بیماران تحت پیوند کلیه، عفونت مجاری ادراری است. عفونت ادراری در این گروه بحرانی، می تواند با عوارض متعددی همراه باشد. بنابراین، یافتن منشا میکروبی اهمیت شایانی دارد. هدف از انجام مطالعه ی حاضر، تشخیص منشا میکروبی عفونت ادراری در بیماران تحت پیوند کلیه با تب، با استفاده از روش واکنش زنجیره ای پلیمراز (Polymerase chain reaction یا PCR)، با توجه به دقت بیشتر و زمان کوتاه تر در قیاس با کشت، برای اولین بار در ایران بود.
روش ها
این مطالعه ی توصیفی با روش نمونه گیری سرشماری بر روی 82 نفر از بیماران پیوند کلیه ی مراجعه کننده به بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال های 96-1393 انجام شد. تمامی بیماران تحت پیوند کلیه و تب وارد مطالعه شدند. ادرار صبحگاهی Midstream جهت Polymerase chain reaction و کشت ادراری از نظر پنل Escherichia coli، Klebsiella pneumoniae، Enterococcus faecalis و Staphylococcus aureus ارسال گردید.
یافته ها
کشت ادراری بیماران در 3/29 درصد افراد مثبت بود. PCR ادراری در 8/48 درصد بیماران مثبت بود. 35 درصد افراد PCR مثبت Escherichia coli، 20 درصد افراد PCR مثبت Klebsiella pneumonia و 45 درصد افراد PCR مثبت Enterococcus faecalis داشتند. سابقه ی عفونت قبلی از لحاظ آماری به صورت معنی داری با نتیجه ی مثبت PCR برای Enterococcus faecalis مرتبط بود (040/0 = P). میکروارگانیسم در PCR ارتباطی با سابقه ی بستری در Intensive care unit (ICU) و رژیم درمانی سرکوبگر ایمنی نداشت.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه ی حاضر، استفاده از PCR برای ارزیابی عفونت ادراری در بیماران پیوند کلیه توصیه می گردد؛ چرا که نتایج مثبت در مقایسه با کشت ادراری بیشتر است و سرعت پاسخگویی بیشتری دارد. یافته های اپیدمیولوژیک این مطالعه حاکی از آن است که Enterococcus faecalis به عنوان یک عفونت نازوکومیال شایع ترین ارگانیسم یافت شده در پنل Real-time PCR است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1923 تا 1930
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!