تخصیص کربن و نیتروژن در اندام های هوایی و زیرزمینی گونه Artemisia austriaca Jacq. در شدت های مختلف چرای دام (مطالعه موردی: مراتع درویش چای سبلان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش اثر شدت های مختلف چرای دام بر تخصیص کربن و نیتروژن در اندام های هوایی و زیرزمینی Ar.austriaca در سال 1394 در مراتع ییلاقی درویش چای سبلان (روستاهای آلوارس، آلدشین و اسب مرز) بررسی شد. منطقه مورد مطالعه براساس میزان دامگذاری، وضعیت مرتع، مطالعات گذشته، اطلاعات اداره کل منابع طبیعی و بازدیدهای میدانی در سه شدت چرایی سبک، متوسط و سنگین انتخاب شد. نمونه برداری در هر شدت چرایی، به روش تصادفی- سیستماتیک در طول سه ترانسکت موازی به طول 200 متر و در قالب 12 پلات 1×1 متر مربعی با فواصل50 متر در منطقه معرف انجام شد. زی توده گیاهی به روش قطع و توزین اندازه گیری شد. بعد از حفر پروفیل در پای این بوته ها، تمامی ریشه های گیاه در پروفیل برداشت شدند. سپس میزان تخصیص در اندام های هوایی و زیرزمینی گیاه تعیین شد. مقدار تخصیص با استفاده از آزمون تجزیه واریانس یکطرفه و اختلاف بین میانگین ها با آزمون توکی انجام شد. نتایج نشان داد که شدت های مختلف چرای دام (غالبا گوسفند نژاد مغانی) بر زی توده گونه Ar.austriaca در سطح یک درصد تاثیر معنی داری داشت. نتایج مقایسه میانگین نشان داد که بیشترین مقدار تخصیص نیتروژن در اندام های هوایی Ar.austriaca تحت چرای متوسط (2/2 میلی گرم بر کیلوگرم) و بیشترین مقدار تخصیص کربن در ریشه های آن تحت چرای متوسط (22 میلی گرم بر کیلوگرم) اتفاق افتاد. به طورکلی توجه به اثرات شدت های مختلف چرای دام بر فاکتورهای پوشش گیاهی از جمله تخصیص کربن و نیتروژن، در مدیریت صحیح و حفاظت مراتع امری ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
895 تا 908
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!