مکان یابی احداث کارخانه تولید کاغذ فلوتینگ با کاربرد پسماندهای کشاورزی با روش AHP

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
استقرار بهینه صنایع باعث افزایش کارایی نظام اقتصادی می‏گردد، زیرا ازنظر اقتصادی هر مکانی برای استقرار فعالیت های به خصوص، مناسب به نظر می‏رسد. انجام تحقیقات در مورد انتخاب مکان صنایع، می‏تواند راهنمای خوبی برای سیاست گذاری های دولت و بنگاه ها در امر هدایت صنایع به مکان های متناسب با اهداف ملی و منطقه‏ای باشد. هدف از این تحقیق مکان یابی بهینه کارخانه تولید کاغذ فلوتینگ از پسماندهای کشاورزی در استان مازندران با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی[5] می باشد.
روش بررسی
پس از مطالعات صورت گرفته، شاخص های تاثیرگذار در انتخاب محل تاسیس کارخانه تولید کاغذ فلوتینگ در استان مازندران شناسایی و سلسله مراتب شاخص ها و زیر شاخص ها طراحی و درنهایت ارزش وزنی آن ها با استفاده از پرسش نامه و آنالیز داده ها در محیط نرم افزار اکسپرت چویس[6] تعیین شد. در مرحله دوم نیز اولویت بندی نهایی گزینه ها به منظور تعیین بهترین مکان از بین گزینه های شرق، غرب و مرکز استان انجام شد.
یافته ها
شاخص های مواد و محصول، اقتصادی و زیرساختی به ترتیب شاخص های اصلی تاثیرگذار بر روی مکان یابی کارخانه تولید کاغذ فلوتینگ با استفاده از پسماندهای کشاورزی در استان مازندران بودند. به طورکلی با توجه به تمامی زیرشاخص های موردمطالعه در این تحقیق، میزان عرضه پسماند بیشترین تاثیر را در مکان یابی کارخانه تولید کاغذ فلوتینگ با استفاده از پسماندهای کشاورزی در استان مازندران دارد. هم چنین، زیر شاخص های مربوط به ماده اولیه از مهم ترین عوامل تاثیرگذار می باشند.
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان داد منطقه شرق مازندران بهترین مکان برای استقرار کارخانه تولید کاغذ فلوتینگ با استفاده از پسماندهای کشاورزی در استان مازندران می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
329 تا 339
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!