بررسی متغیرهای مدیریتی پسماندهای بیمارستانی از لحاظ انطباق با استاندارد ISO 14001

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مدیریت بهینه پسماند بیمارستان ها برای حفاظت از سلامتی عمومی و محیط زیست ضروری است، لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی متغیرهای مدیریتی پسماندهای بیمارستانی از لحاظ انطباق با استاندارد ISO 14001 می باشد تا علاوه بر دستیابی به نقاط ضعف مدیریت پسماند در بیمارستان های آموزشی شهر یزد، راهکارهایی جهت رفع این نقاط ضعف ارائه گردد.
روش بررسی
این پژوهشدر سال 1392 انجام شده است. اطلاعات موردنیاز پژوهش در بخش پسماند بیمارستانی با بهره گیری از پرسشنامه و جداول طراحی شده سازمان بهداشت جهانی بدست آمد. چگونگی مدیریت زیست محیطی این پسماندها نیز از طریق پرسشنامه و بر مبنای استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی (ISO 14001) وبا استفاده از محتوای استاندارد ملی ایران و استفاده از طیف لیکرتکسب شد. تجزیه و تحلیل تمامی داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 انجام شد.
یافته ها
نتایج این پژوهش نشان داد که بیمارستان ها از لحاظ متغیرهای شناسایی جنبه های زیست محیطی،برنامه ریزی برای نیل به اهداف خرد و کلان، کسب آموزش های لازم، تدوین وظایف و مسئولیت های مدیریت پسماند و آمادگی واکنش در وضعیت اضطراری در شرایط پایین تری از میانگین فرضی (3) به سر می برند. در راستای شناسایی جنبه های زیست محیطی پسماندهای بیمارستانی، یافته ها نشان داد که از 82/2307 کیلوگرم مواد زائد تولیدی روزانه در بیمارستان ها، 23/62% از پسماندهامعمولی، 17/36% عفونی و 58/0% از پسماندها نوک تیز و برنده بودند. همبستگی معنی داری بین تعداد خدمات ارایه شده در بیمارستان های آموزشی با نرخ پسماندهای تولیدی روزانه مشاهده گردید (992/0r= ، 008/0P= ). رابطه رگرسیونی معنی داری نیز بین زیربنای بیمارستان های موردمطالعه و نرخ پسماند های تولیدی روزانه مشاهده گردید (02/0P=).
زبان:
فارسی
صفحات:
316 تا 327
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804338 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!