بیان ADAMTS-1در سلول های کومولوس: بیومارکری برای تعیین بلوغ اووسیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
سلول های کومولوس طی رشد فولیکولی از طریق برقراری ارتباط دوطرفه باعث تنظیم تکامل تخمک می گردد. بیان ADAMTS-1 طی رشد فولیکولی و به منظور طبیعی نگهداشتن لایه های سلول های گرانولوزا کاملا ضروری می باشد. از آن جایی که مطالعات محدودی در این زمینه صورت گرفته است، هدف از مطالعه حاضر، بررسی بیان ژن ADAMTS-1 در سلول های کومولوس انسانی و ارتباط احتمالی آن با بلوغ تخمک می باشد.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر 50 زن نابارور (با میانگین سنی 4018 سال) که به دلیل انسداد لوله ای یا فاکتور مردانه، تحت درمان برای لقاح آزمایشگاهی قرار داشتند، مورد بررسیثقغقغ قرار گرفتند. بلافاصله پس از جداکردن کمپلکس کومولوس- اووسیت، سلول های کومولوس جدا و درادامه با استفاده از تکنیک RT-PCR وq real time PCR ، میزان بیان ژن های ADAMTS-1 و actin-β اندازه گیری شدند.
یافته ها
میزان بیان ژن ADAMTS-1 در سلول های کومولوس تخمک های مچور (MII) در مقایسه با تخمک های GVبه طور معناداری بیشتر بود (02/0P=). شایان ذکر است که عدد 14/5 به عنوان
∆CT cut off pointبرای تعیین نتایج مثبت کاذب و حقیقی به دست آمد. علاوه براین، حساسیت و ویژگی تجمعی برای بیومارکر مورد مطالعه به ترتیب عبارت بودند از: 90 درصد و 67 درصد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میزان بیان ADAMTS-1در تخمک های GVبه دست آمده، بسیار پایین تر از میزان بیان ADAMTS-1در اووسیت های رسیده است و ADAMTS-1 می تواند به عنوان مارکری اختصاصی در سلول های کومولوس جدا شده از اووسیت در تعیین میزان بلوغ تخمک مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
263 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!