بررسی اثر انواع الگوهای هایپرلیپیدمی بر نتایج شمارش کامل سلول های خونی: یک مطالعه مورد شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
با وجود دقت و سرعت دستگاه های شمارشگر سلولی در آنالیز نمونه های خونی، چندین فاکتور مداخله گر ممکن است بر نتایج این دستگاه ها اثرگذار باشند. در این ارتباط، مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر انواع الگوهای هایپرلیپیدمی بر نتایج آزمایش شمارش کامل سلول های خونی (CBC) انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش تحلیلی (مورد شاهدی) در ارتباط با 306 فرد غیردیابتی و غیرآنمیک انجام گرفت. جهت انجام مطالعه، جامعه موردبررسی به 5 گروه تقسیم شدند: 1. گروه دارای کلسترول بالای 200 ، 2. گروه دارای کلسترول بالای 200 میلی گرم بر دسی لیتر و LDL بالای 130 میلی گرم بر دسی لیتر، 3. گروه دارای کلسترول بالای 200 میلی گرم بر دسی لیتر و LDL نرمال، 4. گروه دارای تری گلیسیرید بالای 150 میلی گرم بر دسی لیتر و 5. گروه دارای کلسترول بالای 200 میلی گرم بر دسی لیتر و تری گلیسیرید بالای 150 میلی گرم بر دسی لیتر که از نظر شمارش سلول ها و اندکس های خونی با گروه شاهد مقایسه شدند. پس از اخذ نمونه از شرکت کنندگان، سطح لیپیدهای خونی اندازه گیری گشت و شمارش کامل سلول های خونی انجام شد. در نهایت، داده های حاصل از آنالیز نمونه ها در هر 5 گروه به وسیله نرم افزار SPSS (ویرایش 20) مقایسه و تحلیل گردیدند.
یافته ها
مقایسه گروه های مورد و شاهد در هریک از 5 گروه به تفکیک این نتایج را نشان داد: الف. میزان WBC و PLT به صورت معنا داری در گروه دارای کلسترول بالا، بیشتر از گروه شاهد بود (05/0P<)؛ ب. میزان WBC و PLT به صورت معناداری در گروه دارای کلسترول و LDL بالا، بیشتر از گروه شاهد بود (05/0P<)؛ ج. میزان WBC در گروه با کلسترول بالا و LDL نرمال به طور معناداری از گروه شاهد بیشتر بود (05/0P<)؛ د. میزان RBC، MCV و MCHC در گروه دارای تری گلیسیرید بالا به صورت معناداری بیشتر از گروه شاهد بود (05/0P<)؛ ه. میزان RBC، WBC و PLT در گروه با کلسترول و تری گلیسیرید بالا نسبت به گروه شاهد بیشتر بود (05/0P<).
نتیجه گیری
انواع الگوهای هایپرلیپیدمی به صورت واضح موجب افزایش شمارش رده ها و اندکس های خونی می شوند و باید به عنوان یک عامل مداخله گر در تفسیر آزمایش شمارش کامل سلول های خونی مدنظر قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
307 تا 314
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804388 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!