بررسی سنگ شناسی و جایگاه زمین ساختی سنگ های آتشفشانی دربرگیرنده ی کانسار مس ابری (شمال غرب بردسکن)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در 50 کیلومتری شمال غرب بردسکن، سنگ های آتشفشانی و آتشفشانی رسوبی ائوسن، به عنوان نوار ماگمایی شمال پهنه ی ساختاری ایران مرکزی میزبان کانسار مس ابری هستند. سنگ های آتشفشانی دارای ترکیب غالب آندزیت، بازالت و آندزیت بازالت پورفیری هستند و به صورت روانه های گدازه ای زیر آبی یا گدازه های برشی شده در حضور آب (آگلومرا)، یا خاکسترها و قطعات سنگی آتشفشانی (توفیت ها) تظاهر پیدا کرده اند و با سنگ های رسوبی با طیف ترکیبی آهک (نومولیت دار)، مارن، شیل و... همراهند. آندزیت ها و آندزیت های بازالتی به سری های ماگمایی آهکی-قلیایی با پتاسیم متوسط تا بالا تعلق دارند. تغییرات عناصر فرعی و الگوی عناصر خاکی نادر، غنی شده از عناصر LREE نسبت به HREE، به همراه غنی شدگی در LILE و تهی شدگی بعضی عناصر HFSE بیانگر وابستگی آنها به مناطق فرورانش است و تهی شدگی از Nbو تا حدودی Ti و تمرکز بالای Pb، Ba، K و Thبیانگر آلایش پوسته ای ماگمای سازنده این سنگ ها می باشد. شواهد ژئوشیمیایی بیانگر آنست که ماگمای سازنده این سنگ ها، از ذوب بخشی گوه گوشته ای تا حدودی دگرنهادی شده به وسیله ی سیالات سرچشمه گرفته از آب زدایی ورقه اقیانوسی دگرگون شده در رخساره آمفیبولیت و رسوبات فرورونده همراه آن، حاصل شده است. با توجه به ویژگی های زمین شناسی منطقه ای، فرورانش رو به شمال ورقه اقیانوسی نئوتتیس سبزوار (شاخه درونه) به زیر حاشیه جنوبی ورقه توران، به تشکیل سنگ های آتشفشانی کمان قاره ای شمال غرب بردسکن منجر شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1805102 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!