عملکرد مادران در مورد مصرف مکمل آ+ د در شیرخواران شهر سمنان و برخی عوامل اجتماعی مرتبط با آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
کمبود ریز مغذی ها از جمله ویتامین ها در کودکان از مشکلات تغذیه ای شایع در جهان محسوب می شود. استراتژی های مختلفی جهت کنترل این نوع از سوءتغذیه وجود دارد. یکی از این استراتژی ها مکمل یاری با مولتی ویتامین و یا آ+ د است. هدف پژوهش حاضر مطالعه عمل کرد مادران در زمینه مصرف مکمل آ+ د در کودکان 24-6 ماهه شهر سمنان بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی 400 نفر از مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی-درمانی شهر سمنان در سال 93-1392 با روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. عمل کرد مادران در سه حیطه مورد بررسی قرار گرفت. زمانی عمل کرد مادر مرتبط با خوراندن مکمل، مطلوب تعریف شده است که او در روز قبل از مراجعه، مکمل را به کودک خورانده باشد. وضعیت مطلوب از نظر زمان شروع مکمل، آغاز آن از روز پانزدهم بعد از تولد و بالاخره در مورد میزان آن، این که طبق دستورالعمل از میزان 1 سی سی روزانه استفاده کرده باشد.
یافته ها
4/85 درصد مادران شرکت کننده در این مطالعه از نظر خوراندن مکمل آ+ د عمل کرد مطلوبی داشتند، در مورد زمان شروع مکمل، عمل کرد 6/91 درصد از مادران و مرتبط با میزان مکمل خورانده شده به شیرخوار، عمل کرد 7/79 درصد ایشان مطلوب بوده است. بین عمل کرد مادران در مورد زمان شروع مکمل و ملیت (001/0=P ،43/27-48/2CI: ،95% ،24/8=OR) و میزان مکمل خورانده شده با سطح تحصیلات پدر (001/0=P) ارتباط معنی داری وجود داشت. بین عمل کرد مادران در مورد خوراندن مکمل آ+ د با سن مادر، سواد مادر، سواد پدر، شغل مادر، شغل پدر، جنس کودک، رتبه ی تولد، ملیت، وضعیت مراجعه ی مادر جهت دریافت مراقبت و محل دریافت مراقبت ارتباط معنی داری دیده نشد. فراموشی ما در شایع ترین (2/79 درصد) علت عمل کرد نامطلوب در مورد خوراندن مکمل بوده است.
نتیجه گیری
عمل کرد مادران در خصوص خوراندن منظم مکمل و رعایت میزان دقیق آن نیازمند توجه بیش تر است. در این راستا آموزش موثر و مستمر مادران و افزایش آگاهی ایشان به ویژه مادران متعلق به همسران کم سواد در کنار دیگر امکانات همچون توزیع رایگان و به موقع مکمل ها و بهبود کیفیت آن ها، قابل توجه و کارساز می باشد
زبان:
فارسی
صفحات:
274 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p1805604 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!