افزایش انبارمانی و حفظ ویژگی های کیفی میوه انگور رقم «بی دانه قرمز» با استفاده از اسانس آویشن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کاهش ارزش اقتصادی میوه های برداشت شده، در نتیجه فساد قارچی پس از برداشت رخ می دهد که می توان با استفاده از پوشش های خوراکی آن ها را کنترل کرد.انگور به عنوان یکی از میوه های بسیار فسادپذیر در معرض عامل های قارچی به ویژه Botrytis cinerea است. در این پژوهش، از اسانس آویشن برای جایگزینی تیمارهای قارچکش به منظور حفاظت در برابر بیماری های قارچی و افزایش عمر پس از برداشت انگور استفاده شد. هنگامی که میزان کل مواد جامد قابل حل (TSS) میوه ها در حدود 20 بود برداشت و پس از تلقیح با قارچ Botrytis cinerea با 0، 150 و300 میکرولیتر بر لیتر اسانس آویشن تیمار شدند و در بسته های در حدود 200 گرمی بسته بندی و سپس در انبار °C2±0 و رطوبت نسبی 90درصد به مدت 60 روز نگه داری شدند. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. پس از تیمار، تغییر وزن، رنگ، pH، فساد، صفات کیفی و حسی میوه ها اندازه گیری شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که اسانس آویشن میزان کاهش وزن، فساد، ترک خوردگی و ریزش را کاهش و کیفیت حبه ها را حفظ کرده است. با گذشت زمان میزان درخشندگی، زاویه هیو و شاخص خلوص رنگ (کروما) در میوه ها کاهش یافت. همچنین میزان درخشندگی میوه های تیمارشده کمتر از شاهد بود. میزان مواد جامد قابل حل و اسیدیته قابل عیارسنجی (تیتراسیون) نیز با گذشت زمان به ترتیب افزایش و کاهش یافت. با افزایش غلظت اسانس، رشد قارچ به طور معنی داری کاهش یافت، اما غلظت اسانس تفاوت معنی داری در بیشتر صفات مورد بررسی مانند کاهش وزن، درخشندگی، زاویه هیو، خلوص رنگ، قهوه ای شدن، سفتی، ترک خوردگی و ریزش حبه ها ایجاد نکرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
753 تا 764
لینک کوتاه:
magiran.com/p1805797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!