ارزیابی اقتصادی تاثیر اکوسیستم مرتع بر حفظ برخی عناصر غذایی مهم خاک (مطالعه موردی: مراتع مغان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
خاک یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده اکوسیستم های مرتعی است که تامین کننده منبع غذایی و رطوبت برای گیاهان مرتعی می باشد. مراتع به عنوان منابع طبیعی تجدیدپذیر، دارای نقش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می باشند که، به شرط برنامه ریزی معقول و منطقی همراه با مدیریت مناسب، این منابع می توانند در امر توسعه پایدار محیطی موثر واقع شوند. برای کمی نمودن اثرات اقتصادی– زیست محیطی شدت استفاده از مراتع و فهم عواقب استفاده نامعقول از آن بر روی اکوسیستم های مرتعی هنوز کاستی ها و چالش های زیادی وجود دارد. این پژوهش با هدف ارزیابی اقتصادی تاثیر اکوسیستم مرتع بر حفظ برخی عناصر غذایی مهم خاک با تاکید بر عناصر نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K)در مراتع مغان انجام گرفت. برای این کار ابتدا دو مرتع با مدیریت خوب و مدیریت بد انتخاب شد. تعداد 31 نمونه خاک برای هر مرتع به روش تصادفی سیستماتیک با استقرار ترانسکت برداشت شد. نمونه های خاک جهت اندازه گیری مقادیر N، P، K به آزمایشگاه منتقل گردید. مقدار فرسایش منطقه 7/14 تن بر هکتار در سال و همچنین مساحت مراتع منطقه 115000 هکتار به دست آمد. تجزیه و تحلیل آماری پژوهش به منظور مقایسه مقادیر عناصر غذایی مورد نظر در دو مرتع با روش آزمون t غیر جفتی انجام گرفت و همچنین رگرسیون لجستیک به منظور تعیین تابع احتمال آسیب به مرتع اجرا شد. در نهایت ارزش گذاری اقتصادی عناصر غذایی مورد نظر به روش هزینه جایگزینی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد قیمت عناصر غذایی هدررفته به ازای مساحت منطقه مورد مطالعه 18448875000000 ریال می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
499 تا 510
لینک کوتاه:
magiran.com/p1806176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!