الگوهای توالی و تکام حشرات پزشکی قانونی در فرآیند تجزیه شه حیوانی طی تابستان و پاییز شهرستان کازرون، استان فارس - 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
حشره شناسی پزشکی قانونی شامل تعامل بندپایان (عمدتا حشرات) با فعالیت های قانونی است. حشرات بر روی بقایای انسانی تخم گذاری می کنند و به عنوان ماده غذایی و یا زیستگاه از آن استفاده می کنند. تکامل و توالی حشرات بر روی جسد می تواند در برآورد فاصله زمانی گذشته از مرگ، کمک شایانی در مباحث پزشکی قانونی کند. این مطالعه برای نخستین بار بر روی الگوهای توالی حشرات مهم قانونی بر روی لاشه حیوانی (جنین گوساله)، در مراحل مختلف تجزیه، طی فصول تابستان و پاییز سال 1394، در جنوب ایران (شهرستان کازرون)، برای به دست آوردن اطلاعات پایه ای انجام شد.
روش بررسی
در هر مطالعه یک لاشه جنین گوساله استفاده شد. ابتدا لاشه در محل انجام پژوهش ارزیابی شده و مراحل فساد تحت نظر گرفته شد. پنج مرحله از پوسیدگی متمایز گردید: مرحله تازه، بادکرده، پوسیدگی اولیه، پوسیدگی ثانویه و مرحله خشک شدگی. نمونه برداری از حشرات بالغ و نابالغ به صورت روزانه و بر اساس پروتکل هر فصل انجام گرفت.
یافته ها
نتایج این پژوهش، گونه های گوشت خوار، انگل و شکارچی که در پنج مرحله تجزیه لاشه در جنوب ایران (شهرستان کازرون) نقش داشتند را گزارش می دهد. تعداد گونه های شناسایی شده در مرحله اول نمونه برداری، 33 عدد بود که گونه Chrysomya albiceps از دوبالان خانواده کالیفریده، گونه غالب بوده است. تعداد گونه های شناسایی شده در مرحله دوم، 38 عدد بود، که گونه Chrysomya megacephala از دوبالان خانواده کالیفریده گونه غالب بوده است. توالی (ترتیب) کلنی در اجساد و در مناطق مختلف، در سطح خانواده، نسبتا ثابت است، اما جنس، گونه و کلنی بندپایان بسیار سازگار با محیط زیست و خاص هر منطقه جغرافیایی است.
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که الگوهای توالی از گونه های حشرات در دوره های مختلف فصلی و حتی در سایت های مختلف، توالی های متفاوتی دارند. این نکات در تعیین PMI بسیار با اهمیت هستند و همچنین الگوهای توالی در سطح جنس و گونه، همراه با شاخص های محل که در آن جسد پیدا شده است، قابل پیش بینی هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
160 تا 173
لینک کوتاه:
magiran.com/p1806457 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!