وضعیت تروفی و توان تولید ماهی در دریاچه سد گلبلاغ (شرق استان کردستان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بررسی وضعیت تروفی و توان تولید ماهی دریاچه ها دو اصل ضروری در اعمال مدیریت شیلاتی می باشند. مطالعه حاضر به منظور بررسی وضعیت تروفی و توان تولید ماهی دریاچه سد گلبلاغ (شرق استان کردستان) از آبان 1392 تا آخر شهریور 1393 انجام شد. فاکتورهای فیزیکی وشیمیایی و اطلاعات مورد نیاز دریاچه از قبیل میزان کلروفیل a، تراکم و غالبیت شاخه های فیتوپلانکتون و زی توده زئوپلانکتون و ماکروبنتوز دریاچه جهت برآورد توان تولید ماهی و شاخص های تروفی، مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین سطح تروفی از شاخص های مختلف تروفی Carelson، ازت کل Kratzer و Brezonik جدول Li و Mathias استفاده شد. برای ارزیابی توان تولید ماهی دریاچه نیز از مدل های Ryder، Janjua، De Silva و Funge-Smith، Li و Mathias و Downing استفاده شد. خروجی مدل ها نشان داد که دریاچه گلبلاغ در گروه دریاچه های یوتروف تا هایپرتروف قرار دارد، همچنین متوسط توان تولید سالانه ماهی 13/72±42/138 کیلوگرم در هکتار برآورد شد. با توجه به تروفی بالای دریاچه انتظار می رفت توان تولید ماهی نیز بالا باشد اما با توجه به تراکم پایین فیتوپلانکتون که احتمالا به دلیل میانگین پایین دمای سالانه (0C 08/16) دریاچه و فشار تغذیه ماهیان پلانکتون خوار است، توان تولید ماهی دریاچه در حد متوسط تخمین زده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
126 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1806680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!