اثرآنتی اکسیدانی پودر سیر و اسیدهای آمینه گوگرددار بر عملکرد و توازن پرواکسیدان- آنتی اکسیدانی سرم جوجه های گوشتی سالم و آلوده با مخلوط انگل آیمریا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه
استفاده از پودر سیر و اسیدهای آمینه گوگرددار موجب بهبود حالت آنتی اکسیدانی جوجه های گوشتی آلوده به ایمریا شده و اثرات منفی کوکسیدیوز را جبران می کند.
هدف
این آزمایش با هدف ارزیابی اثرات آنتی اکسیدان های پودر سیر و اسید های آمینه گوگرددار بر مصرف دان، ضریب تبدیل غذایی و توازن پرواکسیدان- آنتی اکسیدانی سرم (PAB) جوجه های گوشتی آلوده با مخلوط ایمریا انجام شد.
روش کار
یک آزمایش با استفاده از کرت های خرد شده 2×2×2 با پودر سیر، دو سطح اسید آمینه گوگرددار با دو کرت جوجه های سالم و آلوده، مجموعا با 400 قطعه جوجه انجام شد. در هر کرت 4 تیمار جیره پایه، جیره پایه با 5/0% پودر سیر، جیره پایه با 5/1 برابر بیشتر از احتیاجات غذایی اسید آمینه متیونین + سیستین و در نهایت جیره پایه با 5/0% پودر سیر بعلاوه 5/1 برابر احتیاجات غذایی اسید آمینه متیونین + سیستین وجود داشت. تمامی جوجه ها در داخل قفس تا روز سی و چهارم با تیمارهای فوق پرورش داده شدند. در روز سی و چهارم پرورش، نیمی از جوجه ها با دریافت 1 میلی لیتر از سوسپانسیونی مخلوط از 102×5/7 اووسیست هاگ دار شده ایمریا از طریق دهان آلوده شدند و 9 روز بعد از آلودگی 5 قطعه جوجه از هر تیمار کشتار شد.
نتایج
عفونت کوکسیدیوزی 9 روز بعد از آلودگی، باعث کاهش مصرف غذا تقریبا تا20% و افزایش ضریب تبدیل غذایی در حدود 14% و افزایش معنی دار PAB (05/0≤p) سرم شد و این افزایش در جوجه های آلوده تغذیه شده با جیره پایه بیشترین بود. از طرفی، مکمل نمودن پودر سیر و اسید امینه اضافی برای جوجه های آلوده موثرتر از کرت جوجه های سالم بود.
نتیجه گیری نهایی: افزودن پودر سیر و اسید آمینه گوگرددار به جیره جوجه های آلوده به ایمریا ممکن است اثرات منفی کوکسیدیوز را جبران، عملکرد و حالت آنتی اکسیدانی سرم را بهبود دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
321 تا 327
لینک کوتاه:
magiran.com/p1807069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!