بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی در تعاونی های تولید کشاورزی فعال و غیرفعال شهرستان اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
تعاونی ها با تقویت سرمایه اجتماعی، نقش مهمی در بهبود فعالیت موسسات اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی و ارتقاء اثرگذاری آن ها ایفاء می کنند. هدف مقاله حاضر مطالعه مقایسه ای وضعیت سرمایه اجتماعی در تعاونی های تولید کشاورزی فعال و غیرفعال شهرستان اردبیل است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده، به روش پیمایشی و به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق اعضای هشت تعاونی تولید کشاورزی شهرستان اردبیل (تعاونی های فعال و غیرفعال) به تعداد 2009 نفر می باشند. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 180 نفر برآورد شد. نمونه گیری به روش طبقه ای با انتساب متناسب انجام گرفت ابزار تحقیق، پرسشنامه بوده که روایی آن به روش محتوایی و با استفاده از نظرات کارشناسان اداره تعاون و اساتید دانشگاه تایید گردید. پایایی ابزار سنجش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد که مقدار آن برای متغیرهای مختلف بین 720/0-938/0 به دست آمد. نتایج آزمون مقایسه میانگین ها نشان داد در ارتباط با تمام مولفه های سرمایه اجتماعی اختلاف معناداری بین تعاونی های فعال و تعاونی های غیرفعال وجود دارد به طوری که اعضای تعاونی های فعال نسبت به تعاونی های غیرفعال از سطح سرمایه اجتماعی بالاتری برخوردارند. وضعیت غالب سرمایه اجتماعی در تعاونی های فعال در سطح عالی بوده و در تعاونی های غیرفعال در سطح متوسط شناسایی گردید. همچنین در تعاونی های فعال اختلاف معنی داری در میانگین سرمایه اجتماعی بر اساس متغیرهای زمینه ای جنسیت، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات و سابقه عضویت شناسایی شد. در تعاونی های غیرفعال این تفاوت ها معنی دار نبود.
زبان:
فارسی
صفحات:
371 تا 389
لینک کوتاه:
magiran.com/p1807802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!