بررسی عوامل کلیدی اقتصادی و اجتماعی موثر بر سرمایه گذاری کشاورزان در مدیریت پایدار زمین های کشاورزی (موردمطالعه: دهستان میانکوه شرقی در استان لرستان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
استفاده از شیوه های مدیریت زمین می تواند باعث کاهش فرسایش خاک، افزایش بهره وری زمین های کشاورزی و به تبع آن افزایش تولیدات کشاورزی گردد. با این حال عوامل مختلفی مانند فیزیکی، فنی، اقتصادی و اجتماعی تصمیم کشاورزان برای استفاده از شیوه های مدیریت پایدار زمین را تحت تاثیر قرار می دهند. در تحقیق حاضر، با توجه به ظرفیت مالی و منابع انسانی به بررسی عوامل مهم اقتصادی و اجتماعی موثر بر استفاده از شیوه های مدیریت زمین های کشاورزی توسط کشاورزان در مناطق کوهستانی پرداخته شد. جامعه آماری شامل خانوارهای کشاورز است (514N=). با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده 200 خانوار به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود. برای تحلیل داده ها و به منظور استخراج عوامل ناشی از دوران ماتریس، از تحلیل عاملی اکتشافی(EFA) استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که از میان هشت عامل مشخص شده به وسیله تحلیل عاملی، چهار عامل به طور قابل توجهی انجام شیوه های مدیریت پایدار زمین را تحت تاثیر قرار داده است: 1) دسترسی بهره برداران به خدمات پشتیبانی؛ 2) جایگاه و موقعیت خانوادگی؛ 3) تجربه و مدیریت مشارکتی؛ و 4) درآمد خانوار از فروش محصولات. لذا به منظور افزایش سرمایه گذاری باید خدمات حمایتی بیشتری در اختیار کشاورزان (به خصوص اعتبارات خرد) قرارگیرد، هم چنین اقدامات لازم جهت مشارکت بیشتر در زمینه مدیریت پایدار زمین (به عنوان مثال، آموزش کشاورزان) انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
493 تا 513
لینک کوتاه:
magiran.com/p1807823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!