بررسی فعالیت های ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی و تعیین محتوای فنلی و فلاونوئیدی کل عصاره های پنج گونه از تیره های مختلف گیاهان دارویی رشد یافته در استان سیستان و بلوچستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
از دیرباز استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها رایج بوده است. مطالعه حاضر به بررسی فعالیت های ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی و اندازه گیری ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی کل سه عصاره ی متانولی، اتانولی و آبی پنج گونه مختلف گیاهان دارویی: Withania somnifera L. Dunal، Salvia rhytidea Bent، Levisticum officinale L.، Seidlitzia rosmarinus L. و Achillea wilhelmsii L. می پردازد.
مواد و روش ها
پس از تهیه عصاره ها به روش ماسراسیون، فعالیت های آنتی اکسیدانی با دو روش DPPH و FRAP و ضدمیکروبی علیه باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس، باسیلوس سرئوس، اشرشیا کلی و قارچ های آسپرژیلوس نایجر و کاندیدا آلبیکنس به روش دیسک دیفیوژن و محتوای فنولی و فلاونوئیدی کل به ترتیب با روش های معرف فولین-سیوکالتیو و رنگ سنجی کلرید آلومینیوم، سنجیده شده است.
نتایج
نتایج نشان دادند عصاره متانولی گونه ی پنیرباد دارای بیشترین میزان ترکیبات فنولی (mgGAE/gExtract 64/4±45/41) و فلاونوئیدی (mgQUE/gExtract 54/2±21/35) و فعالیت آنتی اکسیدانی (μg/ml 36/1±12/8 IC50= و mMFe2+/mgExtract 68/1±19/58) و فعالیت ضدمیکروبی علیه باکتری استافیلوکوکوس اورئوس و قارچ کاندیدا آلبیکنس با قطر هاله عدم رشد به ترتیب 06/1±29 و 00/1±27 میلی متر بوده است. در مقابل عصاره ی آبی گونه ی انجدان رومی دارای کمترین میزان ترکیبات فنولی (mg GAE/gSample 93/1±12/17) و فلاونوئیدی (mg QUE/gExtract 06/2±61/12) و فعالیت آنتی اکسیدانی (μg/ml 36/3±43/121 IC50= و mM Fe2+/mgExtract 52/2±74/13) و فعالیت ضدمیکروبی علیه باکتری باسیلوس سرئوس و قارچ آسپرژیلوس نایجر با قطر هاله عدم رشد به ترتیب 57/0±4 و 00/1±5 میلی متر بوده است.
نتیجه گیری
به طورکلی بر اساس نتایج به دست آمده، گیاهان مورد مطالعه می توانند کاندیدای خوبی جهت درمان بیماری های ناشی از استرس های اکسیداتیوی و بیماری های ناشی از میکروب های بیماری زا قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
465 تا 479
لینک کوتاه:
magiran.com/p1807885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!