عوامل خطر و محافظت کننده سومصرف الکل و مواد در نوجوانان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف
نوجوانی دوره اوج خطر برای شروع مشکلات دارویی و خطر انتقال از مصرف به سوءمصرف مواد است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی عوامل خطر و محافظت کننده سوءمصرف الکل و مواد در نوجوانان دبیرستانی است تا از طریق شناسایی این عوامل سهمی در هدایت برنامه های کاهش تقاضای مصرف مواد داشته باشد.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری همه دانش آموزان دوره دوم دبیرستان های ارومیه بودند. شرکت کنندگان در پژوهش 367 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایبرحسب ناحیه، جنسیت، رشته و سال تحصیلی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه غربالگری غیر مستقیم سوءمصرف مواد- نسخه دوم نوجوانان بود.
یافته ها
نتایج نشان داد پسر بودن، وضعیت تحصیلی بد و تعداد زیاد دوستان و مصرف سیگار عوامل خطر، دختر بودن، پیشرفت تحصیلی، مدت زمان اوقاتی را که والدین در اختیار فرزندان قرار می دهند و مدت زمان اوقاتی را که فرزندان با والدین سپری می کنند، عوامل محافظت کننده از سوءمصرف الکل و مواد محسوب می شوند سایر عوامل، ورزش کردن، منطقه سکونت، اشتغال مادر، نوع مسکن، درآمد خانواده، تحصیلات پدر و مادر، در سوءمصرف الکل و مواد دانش آموزان نقشی نداشتند.
بحث و نتیجه گیری
این یافته ها اطلاعات باارزشی را در رابطه با گروه های پرخطر در اختیار متصدیان برنامه های کاهش تقاضای مصرف مواد قرار می دهد که می توانند در برنامه های پیشگیری از اعتیاد از آن سود جویند.
زبان:
فارسی
صفحات:
770 تا 782
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!