بررسی عوامل موثر بر مصرف روغن زیتون: مطالعه نواحی شهری و روستایی کشور

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اهمیت مصرف روغن زیتون از بعد غذایی و اقتصادی، مطالعه در خصوص عوامل موثر بر مصرف آن در بین مناطق شهری و روستایی کشور را با هدف برنامه ریزی و ارزیابی سیاست های غذایی و سلامت کشور ضروری ساخت.
روش ها
مطالعه حاضر، با بهره گیری از اطلاعات اقتصادی و جمعیتی خانوارهای شهری و روستایی کشور طی سال های 1394-1383 که از گزارش های مرکز آمار ایران استخراج شد، نقش عوامل قیمتی و غیر قیمتی موثر در مصرف روغن زیتون بر اساس رویکرد داده های ادغام شده، مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
آزمون F Limer، برتری مدل تلفیقی بر مدل ترکیبی را نشان داد. بر این اساس، مدل با این رویکرد و نیز با توجه به وجود ناهمسانی واریانس، به صورت حداقل مربعات تعمیم یافته (GLS یا Generalized least square) برآورد شد. بر اساس مقدار ضرایب برآوردی در هر دو الگوی مربوط به خانوارهای شهری و روستایی، عوامل غیر قیمتی همچون سن، سطح تحصیلات و اشتغال سهم بیشتری از مصرف در مقایسه با قیمت و بودجه داشت.
نتیجه گیری
توجه به سیاست هایی چون آگاهی افراد جامعه در مورد مصرف روغن زیتون و تمرکز آموزش روی همه افراد جامعه با سطوح تحصیلات مختلف مانند آموزش همگانی در مدارس، دانشگاه ها و خانه های بهداشت، در کنار بهبود سیاست گذاری ها در جهت سازمان دهی مناسب و رفع نواقص موجود در توزیع و فروش این محصولات، به گونه ای که امکان دسترسی بیشتر اقشار مختلف جامعه به این نوع روغن فراهم گردد، اهمیت داشته و پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
485 تا 490
لینک کوتاه:
magiran.com/p1808972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!