بررسی همبستگی میزان فرسودگی شغلی و تمایل به ترک حرفه در میان کارکنان اتاق عمل بیمارستان های خراسان جنوبی در سال 1395

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه پدیده فرسودگی شغلی پرستاران به دلیل سطح شدید استرس شغلی به عنوان یکی از معضلات جامعه پرستاری تبدیل شده است که می تواند باعث تمایل به ترک حرفه افراد شود. بنابراین، این تحقیق با هدف تعیین همبستگی میزان فرسودگی شغلی و تمایل به ترک حرفه در میان کارکنان اتاق عمل بیمارستان های خراسان جنوبی در سال 1395 انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی در سال 1395 به صورت سرشماری انجام شده است. جامعه آماری شامل پرسنل اتاق عمل بیمارستان های زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (157نفر) می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ای بود که حاوی سه بخش اطلاعات دموگرافیک (9سوال)، پرسش نامه فرسودگی شغلی مسلش (Maslash Burnout questionnaire) (22سوال) و پرسش نامه تمایل به ترک حرفه (15 سوال) بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، واریانس یک طرفه، T مستقل و شاخص های توصیفی میانگین و انحراف معیار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که در جامعه مورد مطالعه فرسودگی شغلی در بعد تحلیل عاطفی کم (60/5±44/11)، در بعد مسخ شخصیت متوسط (45/4±40/6) و در بعد عدم موفقیت فردی در سطح زیاد (37/6±18/27) می باشد. همچنین میزان تمایل به ترک حرفه در سطح پایین (5/1 از 5) قرار داشت؛ و همبستگی معنا داری بین ابعاد مختلف فرسودگی شغلی و نمره تمایل به ترک حرفه وجود دارد (05/0p<).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، و ارتباط فرسودگی شغلی و تمایل به ترک حرفه، مسئولین و مدیران پرستاری و اتاق عمل بایستی با انجام اقداماتی نظیر برگزاری جلسات روانشناسی، راهکارهایی برای کاهش استرس های وارده به پرسنل درمانی و کاهش میزان فرسودگی شغلی پرستاران اتخاذ نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1114 تا 1125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1809571 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!