بررسی پساب ماشین های لباسشویی و پیشنهاد یک سامانه مناسب برای تصفیه آن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
تصفیه و بازیافت آب خاکستری به عنوان یک منبع غیرمتعارف آب، پاسخی مناسب برای افزایش روزافزون تقاضای آب تازه و مقابله با بحران کمبود آب است. در پژوهش پیش رو از سیستم تصفیه فیزیکی- شیمیایی (انعقاد و لخته سازی و ته نشینی) جهت تصفیه و بازیافت آب خاکستری ماشین لباسشویی استفاده شده است. در ابتدا، آزمایش جارتست برای تعیین نوع و مقدار مناسب منعقد کننده ها با استفاده از چهار منعقد کننده آلومینیوم سولفات، آهن (II) سولفات، آهن (III) سولفات و آهن (III) کلرید و در رنج غلظتی 135- 5 میلی گرم بر لیتر منعقد کننده (برحسب غلظت آلومینیوم یا آهن) انجام شد. نتایج حاصل از آزمایش جارتست نشان می دهد که آلومینیوم سولفات با کمترین مقدار مصرف نسبت به بقیه منعقد کننده ها ( 348/7 میلی گرم بر لیتر برحسب غلظت آلومینیوم سولفات) بهترین راندمان را از نظر حذف کدورت (5/98 درصد) دارد. برای بررسی کارایی سیستم تصفیه، پارامترهای آلاینده از قبیل pH، کل مواد جامد محلول، کل مواد جامد معلق، هدایت الکتریکی، کدورت، نیترات، نیتریت، آمونیاک، فسفات، سورفکتانت آنیونی و نیاز اکسیژن شیمیایی برای آب تصفیه نشده و آب تصفیه شده اندازه گیری شد. حذف کدورت، مواد جامد معلق، نیتریت، نیترات، فسفات، سورفکتانت آنیونی و نیاز اکسیژن شیمیایی به ترتیب به میزان قابل قبول 98/4، 95، 83/5، 75، 91/3، 67 و 69 درصد رسید.. همچنین انعقاد باعث کاهش تنها 21 درصدی pH میشود. لازم به ذکر است که میزان حذف آمونیاک، هدایت الکتریکی و کل مواد جامد محلول در این پژوهش بسیار ناچیز بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!