تاثیر کینزیوتیپ با جهت و میزان کشش مختلف بر حداکثر گشتاور اکستانسوری کوادری سپس و خطای بازسازی مفصل زانو در مردان سالم ورزشکار نیمه حرفه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
آسیب های ورزشی بسیار شایع مفصل زانو می تواند به دلیل اختلال در قدرت عضلانی و حس عمقی مفصل زانو باشد. استفاده از کینزیوتیپ (Kinesio taping) ممکن است بتواند این اختلال را کاهش دهد. بنابراین هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر میزان کشش و جهت اعمال کینزیوتیپ عضله کوادری سپس بر حس بازسازی وضعیت و بیشترین گشتاور اکستنسوری مفصل زانو بود.
روش بررسی
این مطالعه شبه تجربی از مرداد تا آبان 1396 در آزمایشگاه بیومکانیک دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت. 21 مرد سالم ورزشکار نیمه حرفه ای که با روش نمونه گیری غیراحتمالی آسان انتخاب شدند، پنج جلسه به آزمایشگاه بیومکانیک مراجعه کردند. جلسه اول جهت آشنایی با آزمون ها و در جلسات دوم تا پنجم، یکی از سه روش چسباندن کینزیوتیپ با کشش های 100، 115 و 140% ابتدا به انتها بر روی عضله کوادری سپس و کینزیوتیپ با کشش 100% انتها به ابتدا به صورت تصادفی انتخاب گردید. بیشترین گشتاورکانسنتریک و اکسنتریک کوادری سپس و خطای بازسازی وضعیت فعال و غیرفعال مفصل زانو در زاویه هدف 60 درجه فلکشن با کمک Biodex System 3 isokinetic dynamometer (Biodex Medical Systems، Shirley، NY، USA) اندازه گیری شد.
یافته ها
اعمال کینزیوتیپ ابتدا به انتها با کشش های 100، 115 و 140%، باعث کاهش معنادار خطای بازسازی وضعیت فعال و غیرفعال زاویه 60 درجه زانو (0/001P=) و افزایش بیشینه ی گشتاور کانسنتریک و اکسنتریک عضله کوادری سپس گردید (0/001P=).
نتیجه گیری
کینزیوتیپ ابتدا به انتها با کشش های 100، 115 و 140%، می تواند باعث بهبود خطای بازسازی زاویه 60 درجه مفصل زانو و افزایش بیشینه ی گشتاور کانسنتریک و اکسنتریک عضله کوادری سپس شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!