بررسی اثر زهر زنبور عسل بر سلول های سرطان روده بزرگ انسان و سلول های L929

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سرطان به عنوان یک مشکل جهانی است. زهر زنبور عسل برای هزاران سال در درمان بیماری های مختلف کاربرد داشته است. اخیرا نیز این ماده به عنوان ترکیب موثری برای درمان سرطان مورد توجه قرار گرفته است. بدیهی است شناسایی ترکیباتی که القا- کننده آپوپتوز باشند، میتوانند در درمان سرطان بسیار تاثیرگذار باشند. زهر زنبورترکیب بسیار پیچیدهای از پپتیدها، آنزیمها و آمینهای فعال بیولوژیکی میباشد. ملیتین و فسفولیپاز A2 دو جزء اصلی زهر زنبور می باشند.. در این مطالعه سعی ما براین بوده است تا خواص ضد توموری زهر زنبور علیه سرطان روده بزرگ و سلول L929 مورد بررسی قرار گیرد.

مواد و روش ها

تحقیق به روش تجربی انجام شد. سلولهای روده بزرگ انسان(HT-29)و رده سلول طبیعی فیبروبلاست موش (L929) به عنوان شاهد در محیط کشت RPMI-1640 (SIGMA، USA) غنی شده رشد داده شدند. و سلولهابا 12غلطت مختلف زهر از حداقل 1/. تا 12 μg/ml و در سه زمان 24، 48 و 72 ساعت تیمار شدند پس ازطی زمانهای مورد نظر میزان زنده بدون سلول ها به روش MTT تعیین گردید سپس تجزیه وتحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار SPSSبه روش one way ANOVA ونیز ترکی مورد آنالیز آماری قرار و همچنین دو رده سلولی در غلظتهای مشابه نیز به آزمون t مستقل مورد آزمون قرار گرفت

یافته ها

در غلظت 6/. و در زمان 24 ساعت تعداد سلول های زنده کاهش و در غلظت 6مولار سلولهای سرطانی مردند. غلظت 2 بر سلول های L929 موثر بوده و در غلظت 12 وساعت 24 این سلول ها از بین رفتند. زهرزنبور عسل دارای اثر مهار کننده بالاتری بر روی سلولهای روده بزرگ انسان(HT-29) نسبت به سلول های L929 میباشد

نتیجه گیری

زهرزنبور عسل ،دارای اثر کشندگی برسلولهای روده بزرگ انسان(HT-29) میباشد و به نظر می رسد القای مرگ برنامه ریزی شده سلولی(آپوپتوزیس) در سلولهای سرطانی تیمار شده با زهر زنبور عسل ایجاد شده است که بررسی و اثبات این موضوع نیازمند تحقیق بیشتر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
369 تا 380
لینک کوتاه:
magiran.com/p1811799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!